Kost het meer energie als ik in verschillende ruimtes de verwarming aan heb?

Vraag lijkt logisch maar had er een discussie met iemand over. Hij zei dat dat niet veel extra energie kost omdat de warme luchtstroom van de verwarming toch al langs/door de verschillende buizen komt. Dat het dus niet uitmaakt als je daar de verwarming aan hebt (bijv badkamer), omdat de warme lucht sowieso al door buis van badkamer moet alvorens in woonkamer terecht te komen. Ik dacht zelf dat dit wel extra energie kost. Wie weet hoe dit zit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Blanke buizen moeten geïsoleerd worden want dat op zich is al een verlies, ook al is het in een verwarmde ruimte.
Als die ruimte geen warmte behoeft is het puur verlies, als ze wel verwarming nodig heeft is dit ongeregelde warmte omdat de warmte afgifte door die buis niet kan ingesteld worden, een radiator wel met de toevoerkraan.
Een ruimte extra verwarmen, ook al lopen er buizen door, kost zo wie zo extra vermogen en dus extra kosten.
Hoeveel is niet in te schatten omdat er geen gegevens beschikbaar zijn.
Maw uw vriend heeft geen gelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

er is altijd warmte verlies als buizen door de muur of een andere ruimte lopen. dit kan in mindere of meerde mate zijn, afhankelijk van de lengte van de buis en de isolatie o.a.

alles wat je extra verwarmd koste extra energie. hoeveel extra energie het kost is weer afhankelijk van de ruimte zelf. (groote, hoe het is geisoleerd etc)

als je een badkamer wil verwarmen is het voordeliger als er er al warme buizen doorheen lopen, maar dat wil niet zeggen dat het voordeliger is om een badkamer te verwarmen om die reden uiteraard.