Kunnen alle glazen schalen in de oven?

Of kunnen glazen schalen die niet voor de oven bedoeld zijn ontploffen oid.?

Als niet alle schalen in de oven kunnen, is er iets waaraan je kan zien of een schaal in de oven kan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
96.4K
Ritsuka
11 jaar geleden
Niet allemaal volgens mij

Antwoorden (4)

In principe kunnen alle glazen schalen in de microgolf en in de oven.
Er mag enkel geen open vlam aankomen.
Pyrex is natuurlijk het veiligste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jc54
11 jaar geleden
Als je ze in een koude oven zet en langzaam laat meeverwarmen wel. Zet je een koude schaal in een hete oven, dan kan het fout gaan.
Meestal moet je een schaal in een voorverwarmde oven zetten. Als je een schaal hebt, welke eigenlijk geen ovenschaal is, dan loop je het risico dat de schaal door het plotselinge temperatuurverschil breekt. Ovenschalen zijn in het algemeen een stuk dikker dan "niet" ovenschalen.
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als je de oven gewoon nooit voorverwarmd, maar de schalen in het begin al erin zet, kunnen ze er dan wel allemaal tegen?
jc54
11 jaar geleden
Nee, dan nog niet allemaal maar er zal minder snel iets mis gaan. Ik heb zelf hier een schaal staan (een erfstuk van mijn schoonmoeder) die ik niet zal proberen, omdat deze een veel te dunne wand heeft.
Dan praat je eigenlijk over een serveerschaal.
Als de schaal in kwestie er uitziet alsof hij bedoeld is voor een ovengerecht (en in de regel ook als zodanig verkocht wordt), kan hij in de oven.

Als de schaal in kwestie er uitziet - en vermoedelijk bedoeld is - als bijvoorbeeld slakom of serveerschaal, of bijvoorbeeld dessertkommetjes, mag je er NIET van uitgaan dat hij in de oven kan.

Vaak gaat het dan nog wel een heel eind goed zolang de oven niet bloedheet is en de schaal niet ijskoud, maar maar als het mis gaat, gaat het ook HEEL erg mis, en gezien de prijs van een goede glazen ovenschaal (en de vaak hogere prijs voor sierglaswerk) loont die gok eigenlijk niet de moeite.

Wat er kan gebeuren is niet dat de schaal ontploft, maar dat hij barst als hij te heet wordt. Als de inhoud dan niet vast is, loopt die er uit, je hele oven door , met alle ellende van dien.

Je kunt eigenlijk nooit aan de buitenkant ZIEN of glas ovenbestendig is, al is ovenglas in de regel behoorlijk dik. Maar dat zijn sommige slakommen bijvoorbeeld ook, terwijl die de temperatuurverschillen niet altijd kunnen hebben en er eigenlijk ook niet voor gemaakt zijn. Ook de vorm is vaak een aanwijzing : ovenschalen hebben een relatief grote platte bodem, ook als ze rond zijn. Meer dan de helft van het totale oppervlak van de schaal. Ook heeft ovenglas zelden of nooit versieringen als randjes of graveringen.

Maar meestal is uit de vorm de functie goed af te zien, en iets wat er duidelijk uitziet als een kom voor bowl of salade, daar maak je geen lasagna in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Je schrijft: "Je kunt eigenlijk nooit aan de buitenkant ZIEN of glas ovenbestendig is..." Maar op sommige glazen schalen staan aan de onderkant toch kleine tekentjes, een soort stempeltjes? Wat is de betekenis daarvan dan? Is er daar niet een bij, waarmee wordt aangegeven of de schaal geschikt is voor gebruik in een oven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms wel, maar meestal niet. Die 'stempeltjes' zijn om aan te geven of je er levensmiddelen uit mag eten (mesje/vorkje ofzo) en of het vaatwasbestendig is, en volgens mij ook of het in de magnetron kan. Maar op glas (of aardewerk, zelfde verhaal) heb ik ze nog NOOIT gezien, alleen op plastic.
Antoni
11 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt! Ik heb zojuist gezocht naar een glazen schaal met dat soort symbooltjes -ik was niet helemaal zeker van mijn reactie-, maar vond ze (ook) alleen maar op plastic bakjes.
Nee, je kunt zonder problemen van breuk te krijgen, niet alle glazen schalen zomaar in een oven zetten. Met de temperatuur van de oven mee laten gaan zal tot bepaalde warmte mogelijk zijn, maar het risico van opeens barstende of kapot springende schalen moet je niet nemen. Hier moet je toch echt hitte bestendig glas gebruiken, om geen ongelukken te krijgen.
Het materiaal heeft een lagere uitzettingscoëfficiënt dan gewoon glas, het zet dus minder uit bij verwarming en krimpt minder bij afkoeling. Daardoor knapt het niet snel, zodat het geschikt is voor hittebestendig keukengerei zoals ovenschalen. Veel laboratoriumglaswerk wordt van boriumsilicaat gemaakt. Het is breukvast en beter dan gewoon glas bestand tegen chemische aantasting. Vanwege de lage uitzettingscoëfficiënt wordt het materiaal ook veel gebruikt voor telescoopspiegels.

Het hittebestendig glas dat in de winkel verkocht wordt, bestaat voor het overgrote deel uit boriumsilicaat, en werd ontwikkeld door Otto Schott. Men komt het tegen onder aanduidingen als borosilicaat, boraxglas en boraatglas en onder de merknamen Pyrex en Kimax. Overigens verkoopt Pyrex ook andere glassoorten onder dezelfde merknaam, althans in Amerika.

Omdat het smelttraject bij een hogere temperatuur ligt, is boriumsilicaat duurder in de productie dan gewoon glas. Een ander nadeel is, dat het niet in de glasbak mag: bij de temperatuur die gewoon glas laat smelten, vormt boriumsilicaat taaie klonten die de machines in de glasfabriek verstoppen.