Kunnen dieren bewust zelfmoord plegen?

Toegevoegd na 8 minuten:
Mensen niet meegerekend

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, de mens is een dier en er worden wereldwijd toch dagelijks zelfmoorden gepleegd... Toegevoegd na 54 seconden: En dan heb je bijvoorbeeld de lemmingen: maar is dat bewust? Anders zou ik het niet zo weten...

Ja, dat gebeurt. Ik weet dat er een vogelsoort is - ik geloof adelaars maar het zou net zo goed een andere soort kunnen zijn - die heel monogaam zijn en hun hele leven dezelfde partner houden. Als één van de twee komt te overlijden vliegt de overgebleven vogel zich te pletter.

Ja hoor, dat kan. In het dorp waar ik voorheen woonde, woonde een hond (met baasjes) langs een spoorlijn. Dat beestje kwam er nooit in de buurt. Tot hij heel oud was en aftakelde. Hij ging op het spoor staan toen er een trein aankwam. Ik kan me niet indenken dat dat onbewust is gegaan.

Volgens mij wel, mieren gaan allemaal dood als de koningin dood is. of is dat geen zelfmoord?

als een schorpioen is ingesloten door vuur dan steekt hij zichzelf dood.

ik denk dat maar heel weinig dieren dit kunnen. om bewust zelfmoord te plegen, moet je het begrip "dood" kunnen vatten. slecht enkele diersoorten, zoals mensapen, olifanten en dolfijnen kunnen dit.

Ik geloof er niets van dat dieren dat bewust kunnen doen, geen enkel dier... Ik denk dat 90% van de mensen dat niet eens zo bewust doen... 90% wil een beter leven in plaats van dood, dus daaraan zie ik dat het geen bewuste zelfmoord is als de werkelijke achterliggende reden een beter leven is... Ik geloof er niets van dat dieren bewust zelfmoord kunnen plegen, zomaar... Zijn ze gevangen, of in het nauw gedrukt of anderszins gepijnigd of gefrustreerd, dan wel, maar in de vrije natuur, ik geloof er niets van...

In het eerste antwoord staat een gedeelte van de fabel over de lemmingen. Lemmingen zijn een soort woelmuizen van wie wordt gedacht dat zij zo massaal zijn in hun trektochten, dat ze geen halt houden voor een eventueel ravijn of de zee. Dit wordt gezien als zelfmoord plegen. Het is een leuk verhaal, maar het is niet waar. Deze fabel is gevoed door de film die Disney van de Lemmingen heeft gemaakt. Zie bron.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lemmingen
http://nl.wikipedia.org/wiki/White_Wilderness

Ik heb wel eens gehoord dat zwanen als hun partner dood is, niet meer eten en dan uiteindelijk zelf ook dood gaan. Maar dat is zoals iemand hierboven al aangaf niet echt zelfmoord, het is meer het ontbreken van lust voor het leven dat dan uitmondt in sterven.

Dieren kunnen bewust geen zelfmoord plegen omdat hun verstand niet zo ver ontwikkeld is. de reden dat dieren soms "zelfmoord" plegen nadat hun baasje gestorven is komt door het feit dat ze in de war raken doordat hun dagelijks leven is verstoord en hierdoor zijn ze sneller geneigd om een ongeval te krijgen.

Bronnen:
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...

Ik denk het eerlijk gezegd niet, hoewel ik bij duiven toch wel sterk het idee heb dat ze het proberen. Ik weet niet waarom, maar duiven gaan ALTIJD voor je fiets staan, en die vliegen dan pas op het laatste moment weg. Er zijn heel veel dieren die ik nutteloos vind, maar de duif is toch wel het ergste, ik vraag me af hoe zwaar zijn leven is dat hij er een eind aan wil maken...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100