kraantje/fonteintje in toilet wordt nooit gebruikt, welke.gevaren levert dit eventueel op?

Ik denk aan bijvoorbeeld legionella.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
2.5K
Rieneke1
11 jaar geleden
hoe moet die legionella dan vernevelen vanuit het fonteintje?
welnee, daar hoef je niet bang voor te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de instelling waar ik werk moeten wel alle kranen en dus ook de fonteintjes in de appartementen wekelijks doorlopen ivm legionella
Een aantal jaren terug is er legionella besmetting geweest, sindsdien is die maatregel. Ter voorkoming dus, maar hoe het exact zit weet ik niet.

Het beste antwoord

het levert volgens mij geen gevaar op.
wel kan er in de loop der tijd zoveel water verdampen, dat de zwanenhals droog komt te staan, en dan kan het gaan stinken.
laten vollopen, en een laagje olie op schenken tegen het verdampen voorkomt dit.

Toegevoegd na 3 minuten:
voor legionella hoef je al helemaal niet bang te zijn, tenzij je fonteintje spontaan gaat vernevelen.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
... maar vernevelen is niet écht noodzakelijk voor transmissie van Legionella.
De veiligheid ligt aan het feit dat de leiding relatief koud blijft, en Legionella niet zo gauw zal groeien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het grootste gevaar is idd de stank.

Andere antwoorden (2)

levert geen gevaar op, Hoef je dus verder niets aan te doen als het stof er af halen.
Legionella kans is ook nihil legionella vermeerdert zich bij een hogere temperatuur, niet bij koud water
11 jaar geleden
in leidingen met stilstaand koud water kan wel degelijk legionella gevaar dreigen.
denk even aan brand slangen etc. deze zijn tegenwoordig allemaal voorzien van een waarschuwing....... mits gekeurd en onderhouden.
eenvoudigste lijkt mij de kraan regelmatig even door te laten lopen om ieder risico uit te sluiten, hoe moeilijk kan het zijn....

succes, nussie.