Welke rups is dit en hoe help ik hem de winter door?

Ik ben bezig met het stekken van wilde basilicum en ze staan tot ik ze kan oppotten op een kamertje (ongeveer 14 graden). Nu ging ik vandaag het water verschonen en vind ik drie rupsen. twee grote die bruin zijn en eentje die lichtgroen is en aanmerkelijk kleiner, maar het lijkt wel dezelfde soort.
Wie weet van welke vlinder dit is (ik heb ev. meer foto's) en vooral hoe moet ik ze laten overwinteren. Blijven het rupsen, overwinteren ze als pop en waar dan? Als ze straks in huis uitkomen zijn ze sowieso ten dode opgeschreven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Antwoorden (1)

Dat is volgens mij een Deilephila elpenor, een olifantsrups. Het wordt een nachtvlinder, Groot avondrood.
De rups kent drie kleurstadia, van groen naar zwartbruin. In volgroeide toestand meet de rups ongeveer 8 centimeter.
Je kunt ze als poppen in een bak laten overwinteren. In mei worden ze dan vlinders. Hier wordt verder toegelicht hoe dat gaat: http://members.chello.nl/~jdeboer1/avondrood.html
Amadea