Kraaien en kauwen veroorzaken het hele jaar door, overlast. Wat is er tegen te doen?!

Op het dak en in de dakgoot van mijn woning zitten dagelijks kraaien en kauwen. Beschermde vogels die je niet mag doden of verstoren. (Al zou ik ‘t willen, dat gaat niet). Als ik ze met arm gezwaai verjaag, komen ze na 5 minuten gewoon weer terug. Irritant geluid dat ze maken en gekras met hun poten en snavel. Ze beginnen ‘s ochtends vroeg al (ruim voor ik uit bed ga). Overdag zitten ze vaak in de buurt (op daken en in bomen) met soortgenoten lawaaiïg ruzie te maken. Zomers zitten ze in bomen verderop, met 1OOen tegelijk. Enorm veel lawaai, buiten zitten gaat soms haast niet. Wat kan ik doen om ze te verjagen?

Toegevoegd na 25 minuten:
@freekfluweel: Het zijn vogels die brutaal zijn en overwinteren in NL. Het is een gigantische zwerm van deze beesten. Als ze 's avonds terugkomen van het foerageren duurt het ongeveer 1/2 tot 1 uur tot ze allemaal neergestreken zijn. En dan maken ze nog steeds veel herrie. Een groepje van deze druktemakers blijft achter en zit op daken, in bomen en dakgoten.

@cerla: Een luchtbuks heb ik niet tot mijn beschikking.
Denk dat het teveel zijn en ze zitten te verspreid.
Valt te veel op wanneer ik het met een buks zou proberen. Denk dat buren gaan klagen of melding maken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
23.3K

Antwoorden (4)

Valkenier inhuren en de valk zijn werk laten doen.

http://www.b9.nl/vogels/valkeniers.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koop een kunststof roofvogel en plaats die stormvast in je dakgoot.

Toegevoegd na 11 minuten:
Plaats een schrikdraadje in je goot, de schrikdraad die wordt gebruikte tegen katten en reigers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die nep-roofvogel is een idee. Waar koop je die? Ze moet wel levens-echt zijn lijkt me. Het schrikdraad gaat niet lukken, heb dat idee ook al eens bedacht maar kan er niet bij komen. Te hoge goot. En geen raam aan die kant om uit te leunen. Op het dak klimmen gaan ook niet, de goot zit aan een steil dak met pannen.
Rieneke1
11 jaar geleden
intuition, die vogel, levensecht of niet, gaat maar zeer kort werken. de kauwen zijn echt niet van gisteren, en hebben snel door dat er geen gevaar is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
even op google kunststof roofvogels.
Je kan het proberen met een zelf gefabriceerde vogelverschrikker met in de qind bewegende delen en grote ogen. Echter, kauwen zijn slimme dieren en als ze merken dat de vogelverschrikker niets doet, zullen ze er al gauw aan wennen. Ook is dat natuurlijk alleen toe te passen op je eigen erf. Verder is overlast een ervaring en voor iedereen anders. Aan de kust ergeren sommige mensen zich weer aan meeuwen. Hoe meer je er op let, hoe meer je geïrriteerd raakt. Probeer eerst te accepteren dat er nu eenmaal kauwen zijn die herrie maken. Is de overlast zeer groot dan komt dat meestal doordat mensen de vogels voeren. Begin een anti-voederactie in de wijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, het zijn slimme vogels. Ik heb al eens iets geprobeerd, maar dat werkte tijdelijk. En mijn buurman, inderdaad, voerde ze. Hij zei me toen dat ze er al zaten voor hij ze voerde. De grapjas, ik woon er langer dan hem. Meerdere omwonenden hebben er last van.
Had veel last van die kauwen. Met z'n allen in de tuin om op te pikken wat uit de kooitjes valt. Kraaien komen niet meer. Verjaagd met een groene laser, maar het geschreeuw van die kauwen ben ik zat, somms wel 10 stuks.
Ik heb een net ( zo'n ding om je bessenstruiken tegen vogels te beschermen) op de grond gelegd en wonderbaarlijk. Ze blijven weg, durven dit niet aan. Misschien omdat het ook groen is, maar het werkt. Eindelijk rust en alleen af en toe een paar duiven die wel komen.
Nep kraaien. zelfs met sensor werken helemaal niet
Toegevoegd op 26 juni 2022 13:42: tekst
een jaar geleden