Wat betekent Fiscaal aftrekbaar?

Bv een woning kost €102,08 per maand aan kosten erfpacht. Dit is fiscaal aftrekbaar. Hoef ik dat dan niet te betalen? Of krijg ik daar een vergoeding voor? Hoe zit dit? Alvast hartstikke bedankt! (Ook als dit een domme vraag van me is).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
21.5K

Antwoorden (3)

Fiscaal aftrekbaar betekend (volgens mij) dat je dat geld van je belastbare inkomen mag aftrekken.

Verdien je dus per jaar 30000 euro, dan mag je 12x dat bedrag van je belastbare inkomen afhalen. Je hebt voor de belastingdienst dus een minder hoog inkomen waardoor je minder belasting hoeft te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet het bedrag betalen. Maar het mag worden opgegeven bij de aangifte inkomstenbelasting, komend voorjaar, als onkosten voor de woning. Dus hoef je daar minder belasting voor neer te leggen. Zo wordt het dus in zekere zin gecompenseerd.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik welke mate wordt dit dan gecompenseerd? Ik dit een klein deel van het bedrag, of bijna alles? Alvast bedankt voor alle antwoorden!
Amadea
11 jaar geleden
Even opgezocht hoe het in de aangifte IB 2011 staat: "Had u of uw fiscale partner in 2011 een eigen woning? Dan mag u bepaalde kosten voor uw eigen woning aftrekken, zoals de (hypotheek)rente en financieringskosten. Aftrekbare kosten voor de eigen woning zijn: (hypotheek)rente en financieringskosten;
periodieke betalingen voor erfpacht, opstal of beklemming
".
De eigen woning geldt als bezit. Over de waarde ervan moet je een bepaald percentage belasting betalen. Door de kosten van de waarde van de woning af te trekken wordt het te betalen bedrag dus lager.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!
je mag het van je belastbaar inkomen aftrekken
Hoeveel je terug krijgt hangt af van in welk belastingtarief je valt.
Als je nu 41,95% betaalt over het hoogste deel van je salaris dan krijg je belastingteruggaaf in de hoogte van
41.95% van 102.08 =42,82E per maand
bij jaarlijkse teruggave 513.84E

+ het bedrag dat je terug krijgt voor de aftrek van je betaalde hypotheekrente. Je betaalt voor het huis niet alleen erfpacht maar ook een aankoopbedrag dat je zult financieren met een hypotheek neem ik aan