Verbruikt een wokbrander veel meer gas dan een gewone gaspit?

Mijn jaarrekening was nogal fors hoger dan vorig jaar. Boze tongen beweren dat dat door de (nieuwe) wokbrander komt die ik inderdaad vrijwel dagelijks gebruik. Is dit onzin of kan dat echt daardoor komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
4.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar hebben die boze tongen wel lekker gegeten???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mmm, gebakken tongetjes!

Het beste antwoord

Een wokbrander verbruikt inderdaad meer dan een gewone pit. Maar vergeet niet dat we het afgelopen winter erg koud hebben gehad. Ik denk dat dat meer invloed heeft op je gasrekening dan die wokbrander.
bamibal
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De gemiddelde wokbrander gebruikt ongeveer net zo veel gas als 3 normale gaspitten. Het is echter wel zo dat wokken minder tijd en dus ook in verhouding minder gas gebruikt dan koken. Aan jou te berekenen hoeveel het verschil zou kunnen zijn, dat is voor ons moeilijk. Maar het zal door veelvuldig gebruik van de wokbrander toch te merken zijn op de gasrekening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je geen gasverwarming hebt zou dat heel misschien kunnen, maar in een normaal huishouden (met CV) bepaalt de verwarming minimaal driekwart van het gasverbruik.
Douchen (warm water) voor een procent of tien, vijftien.
De laatste vijf tot tien procent is voor koken.
Was de naheffing alleen door gas, of gas en electra?
Het is vrijwel uitgesloten dat je wokbrander een substantieel effect heeft op je jaarrekening.

Kinderen met huiswerk (en computers!) zijn meestal van veel grotere invloed, en dan met name op het stroomverbruik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naheffing was voor alles, maar het gasverbruik steeg van 1700 m3 naar 2080m3! De kinderen zijn het huis uit, dus daar kan het niet aan liggen. Bedankt voor het antwoord. Het is tot nu toe het beste antwoord!