Van wie of waar komt het gebruik van de plant, kerstster , bij kerst vandaan? Deze plant kan nl. niet tegen kou.

Ik wilde kleine kerstterren kopen, het staat zo gezellig op de kersttafel. Echter deze de bloemist gaf aan dat hij deze niet meer verkocht omdat ze niet tegen de kou kunnen. Dus mijn vraag waarom dan deze plant als symbool bij Kerst dus in de winter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
2K

Antwoorden (3)

De schutbladeren van de kerstster staan in stervorm om de eigenlijke bloem. Vanwege de combinatie rood met groene onderbladeren en de tijd (najaar) dat ze in bloei komen, kreeg de Euphorbia de Nedrlandse naam kertster.
jc54
14 jaar geleden
Deze mooie plant wordt de Kerstster genoemd. Maar waarom?

Het verhaal gaat dat een arm kindje, dat op de nacht van kerstmis geen kado kon kopen voor Jezus Christus. Om toch iets te kunnen geven had het kindje wat plantjes en onkruiden geplukt in een wegberm en daar een klein boeketje van gemaakt. Aan het kindje was verteld dat een liefdevolle gift aanvaardbaar was in Gods ogen.

Eenmaal in de kerk, begon het boeket gemaakt van onkruiden, te bloeien met rode en groene bloemen. De rode bloemen van het 'onkruid' bloeiden op in de vorm van sterren. De Drie Wijzen werden naar eigen zeggen naar kindje Jezus geleid door een heldere ster in de hemel. De Christelijken beschouwden deze plant als een kerstwonder. De kerstster wordt door zijn geschiedenis veel verkocht in de dagen rond kerst, vaak zijn is deze plant ook alleen maar tijdens deze feestdagen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rood is de kleur van kerst, rode besjes, rode ballen, rode kaarsen enz.
Wit hoort ook bij kerst, (sneeuw)
Bijna ieder jaar is het zacht weer met de kerst en kan je zonder probleem kerststerren vervoeren naar huis.
Dit jaar is het echter veel kouder geweest met kerst en moet je nu lopend naar de auto (koud) in een koude auto vervoeren en misschien daarna nog een stukje lopen naar je huis, dan is de plant zo ver afgekoeld dat hij na een paar dagen al zijn blad kan laten vallen, of zelfs dood kan gaan.
Een grote pluim naar de bloemist, door deze plant tijdens koud weer niet te verkopen!!
Tip voor volgend jaar: plaats in de winkel de kerstster in een vuilniszak, blaas hem vol met lucht(warm) knoop hem dicht en vervoer hem zo naar huis, dit zou een bloemist ook kunnen bedenken.