Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Weet iemand wat voor schepje dit is? Hoe oud is het en waar werd het voor gebruikt?

Het is zwaar verzilverd en heeft een afmeting van ongeveer 12 x 6 cm.

Toegevoegd na 4 uur:
Mijn zoon heeft net het zilvermerkje ontcijferd: Dr. Löb

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
671

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het lijkt me een doseerschepje, waarmee dood de knop bovenop gevoeld kan worden (voor een geoefende hand)
hoeveel stof er op ligt.

Ik dacht eerst ook aan een taartschepje of koffieleut maar dat knopje bovenop vormen samen met het oog een systeem waarmee de druk nauwkeurig op de vinger wordt overgebracht en men door de druk te minderen sneller wat terug kan vallen in een voorraadpot.
Zo kun je zelfs met stoffen van (sterk) verschillende dichtheid ongeveer evenveel afmeten.

Ik had vroeger een soort lepelbalans die op dezelfde wijze werkte.
In plaats van het knopje zat daar een staafje met een verschuifbaar (contra) gewichtje aan.

Het kan zijn dat ik er helemaal naast zit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

kan een taartschep zijn maar ook voor petit-fours.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou heel goed een koffielootje (ook wel koffieleutje genoemd) kunnen zijn. Daarmee schepte je de koffie uit de bus. Zo kon je de goede hoeveelheid koffie bepalen die je nodig had om de koffie naar jouw smaak te zetten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij nader inzien denk ik toch dat het een ouderwetse suikerschep is. Die waren soms wel ongeveer die maat. Ik denk dat het een suikerschep is zoals ze die in winkels gebruikten toen er nog geen pakken suiker verkocht werden. Een koffielootje was kleiner.
Amadea
11 jaar geleden
Of pillen, snoep/drop, meel, kruiden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou ook kunnen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding