Wat kan ik doen aan een hol geluid/ echo in de woonkamer?

Onze woonkamer klinkt nog altijd erg hol. Ik stoor me er erg aan. Wij houden beide van overzicht en ruimte, dus de kamer is niet vol met planten, kasten en schilderijen, maar er hangt voldoende aan de muur en op elke vensterbank staat iets. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
43.5K

Het beste antwoord

Je ziet tegenwoordig vaak dat mensen alleen laminaat/hout op
de vloer hebben liggen en eventueel folie/ rolgordijnen voor de ramen. Die maakt dat de kamer hol klinkt.
Als je vitrage, overgordijnen en een warm kleed op de vloer zou leggen ben je van het probleem af.
Ivana
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een karpet op de vloer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vloerbedekking , een kleed op de vloer óf een kleed aan de muur! gordijnen dempen ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echo/hol geluid in de woonkamer komt doordat er veel 'harde' materialen in huis zijn waarop het geluid weerkaatst. Zoals je aangeeft houden jullie beiden van overzicht en ruimte, waardoor er weinig in de kamer staat. Mogelijk zijn de dingen die je hebt ook redelijk clean qua belijning en waar het van gemaakt is (bv metaal, hout, glas ed). Zachte materialen zullen het geluid dempen, bijvoorbeeld gordijnen, een kleed of grote kussens. Het kan ook helpen door de indeling iets te wijzigen, waardoor het geluid meer gebroken worden (link 2).

Ik kan me voorstellen dat jullie dit misschien niet willen, dan is het mogelijk om er bijvoorbeeld een andere vloer bijvoorbeeld kurk in te leggen (natuurlijk wel een duur grapje), maar denk ook aan bijvoorbeeld plafondplaten (iets makkelijker). Ook zijn er panelen die je op de muur kunt bevestigen, niet alleen van het soort dat je in een geluidsstudio kunt gebruiken (waarschijnlijk tikje overdreven), maar er zijn ook mooie design panelen die niet alleen dempen, maar ook mooi kunnen zijn (zie ook link).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vilt is geluiddempend. Heb laatst een prachtig vloerkleed van vilt gezien, zo mooi dat het aan de muur gehangen zou kunnen worden en dan ben je gegarandeerd van het holle geluid af. Ook bestaan er kunstwerken van vilt die hetzelfde effect hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf heb ik schapevachten op mijn bank en over stoelleuning en hondenmand liggen,helpt goed om het geluid te dempen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet zoveel mogelijk 'stoffen' dingen hebben. Bijvoorbeeld gordijnen. Als je geen behang hebt maar stucwerk (of hoe het ook moge heten) dan zou je er over na kunnen denken om behang tegen de muren te doen. Dat is ook een zachter materiaal waardoor het ook dempt.
Ik heb zelf een stoffen bank en 4 stoffen stoelen en alleen rolgordijnen dus dat zou makkelijk hol kunnen klinken met tegels op de vloer, maar door het behang heb ik er geen last van.