Waar komen mieren op af?

Wij hebben in de zomer vaak last van mieren maar waar komen ze allemaal op af? Zoetigheid weet ik, maar komen ze ook op stroom of warme oid af?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar ze allemaal op afkomen weet ik niet. Wel hoe je ze weg kan houden: mijn grootvader had vroeger bij de ramen altijd koperen muntstukjes liggen tegen de mieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je er echt last van? Bij mij marcheren er af en toe een paar door de gang. Ze zijn woonachtig onder het pad in de voortuin, maar echt last heb ik er niet van...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echt last is het niet, maar soms lopen er 's morgens 100en in een rijtje door het huis. ook in de keuken en in de kastjes. het is gewoon niet zo fris

Antwoorden (1)

Mieren zijn er in veel soorten.
Het zijn alleseters.
Maar wat ze eten verschild sterk van soort tot soort.
Bosmieren b.v. eten voornamelijk insecten die in het bos op de grond leven.
Onze tuinmieren eten liever zoete dingen.
Maar soms ook bloemen en zaadjes.
Om aan zoete stoffen te komen, zoeken de mieren de bladluizen op, die op planten leven.
Ze trommelen op de luizen met hun antennes, en als reactie daarop geven de luizen een zoete stof af, waar de mieren gek op zijn.
Ze gaan zo ver, dat ze levende luizen verplaatsen naar andere planten waar nog geen luizen op leven.
Ze zorgen goed voor deze luizen en zijn er de hele dag mee bezig, als beloning krijgen ze van deze luizen de zoete stof die ze afscheiden.
Ook nemen mieren bladluis eitjes mee naar hun nest, die ze goed verzorgen en daarna uitzetten op planten.
het zijn hun 'koetjes' die ze melken.
Het zelfde doen ze met kortschildkevers, ook die geven een zoete stof af, als de mieren op hun ' trommelen' .
Mieren houden van warme en droge plekken, liefst in de buurt van de planten waar ze bladluizen op 'kweken' .