Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet je als je de verwarming in de woonkamer erg hoog hebt staan, een kommetje met water boven de vensterbank neerzetten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je daaraan twijfelt: Voor een paar euro kun je een vochtigheidmetertje kopen. (hygrometer)
De ideale luchtvochtigheid in huis is 55%-65%
(Lees meer...)
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Moeten? Nee. Kan wel als je woning snel last heeft van lage luchtvochtigheid.

Zelf woon ik in een oud huis dat juis snel last van vocht heeft en ik zal dus niet snel de lucht extra bevochtigen. In sommige nieuwbouwhuizen is de lucht zo droog dat je last van je keel kan krijge ed. Dan is het soms wel nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
D'r moet niks.
Maar het bevochtigen van de lucht is goed voor de gezondheid en voor je huid. Met een goede luchtvochtigheid functioneren longen en huid beter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat heeft geen enkele zin. Je doet dit om de lage luchtvochtigheid tijdens vrieskou te compenseren, maar een enkel kommetje heeft geen enkel effect. De best luchtvochtigheid ligt tussen 40-60%, als het vriest daalt de werkelijke waarde tot ongeveer 30%.

Met een luchtbevochtiger breng ik dagelijks 5 liter water in de woonkamer, en daarmee stijgt de luchtvochtigheid tot slechts 33%. Een kommetje schiet dus niet heel erg op.
(Lees meer...)
paulus811
14 jaar geleden
ik zet kommetjes met water en een scheut azijn op de radiatoren zelf.
ik word er erg flauw van om m'n poezen steeds een schok te bezorgen als ik ze aai, en dit scheelt wel.
de azijn werkt tevens luchtzuiverend.
(Lees meer...)
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat van die azijn wist ik niet! goeie tip +1
Het _moet_ natuurlijk niet.

Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht. Daardoor neemt warme lucht meer vocht op dan koude, daardoor je kun je een wat uitgedroogd gevoel krijgen. Hiertegen kan een kommetje water helpen, je brengt dan kunstmatig extra vocht in de lucht.

Wel verhoog je vochtigheid in je huis hiermee zodat bijvoorbeeld schimmels zich hier beter thuisvoelen. En dit is weer slecht voor gezondheid. Dus, als je er geen last van hebt, zou ik dat kommetje water gewoon vergeten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk idd even naar de staat van je huis. Bij een nieuwbouw woning wel daar is alles kurk droog maar een oud huis bijna niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt aan het vochtgehalte, dus een vochtmeter plaatsen.
Heb je een beluchtingsrooster open heb staan dan heb je kans dat het gehalte goed is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding