Wat voor hagedis/salamander is dit?

Hallo,

Ik heb tijdens het verplaatsen van een aantal losliggende tegels in de tuin een hagedis of salamander ( dat weet ik niet) gevonden.

Ik heb er snel een foto van gemaakt en hem weer buiten op een geschikte plek losgelaten.

Nou vroeg ik me af wat voor soort is het?

(zie de foto)

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
3K

Het beste antwoord

het is de Kleine watersalamander (Lissotriton vulgaris).

De kleine watersalamander is de meest algemene salamander in Nederland. Deze salamander is niet kieskeurig en kan zich zelfs in tuinvijvers handhaven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de info, ik heb best lang gezocht maar ik kon het niet echt vinden. Ik verwachtte niet echt dat het een watersalamander zou zijn omdat hij zeker 500 meter van het dichtstbijzijnde boeren slootje vandaan zat.

Andere antwoorden (2)

Dit lijkt mij een kleine watersalamander, Lissotriton vulgaris.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is de kleine watersalamander, dit diertje leeft in het voorjaar in het water en komt daar in de loop van de zomer er uit.
Hierna is het een landdiertje tot volgend voorjaar.