Notariskosten bij in werking treden ontbindende voorwaarde?

Ik ga een woning kopen met uiteraard financiering als een ontbindende voorwaarde erin. Nu staat er echter een artikel in, dat als de ontbindende voorwaarde in werking treedt, de notariskosten voor mijn rekening komen. Is dit gebruikelijk? Ik ben het nog nooit eerder tegengekomen. Ook op internet kon ik er niets over vinden. Kan ik eisen dat dit uit het contract gehaald wordt? (Ik heb het uiteraard nog niet getekend.)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

Als je een huis hebt gevonden dan teken je een voorlopig koopcontract. Dat houd in dat je het huis koopt als je een financiering krijgt. Daar is nog geen notaris voor nodig.
ronron1212
11 jaar geleden
teusvh
11 jaar geleden
Je kunt ook heel goed het koopcontract laten opstellen door de notaris. Dit is wat vaak ten onrechte ' voorlopig koopcontract' wordt genoemd. Ik kan me heel goed voorstellen dat de verkoper wil dat de kosten daarvan door de (dan afgehaakte) koper worden betaald als de transactie niet doorgaat.
Het antwoord hierboven is niet correct daar waar wordt gezegd dat je koopt als de financiering rond is. Je koopt als je het contract ondertekent, en in het contract zelf is bepaald onder welke voorwaarden je het contract kunt ontbinden.
Nogmaals: er is helemaal niets voorlopigs aan wat velen een voorlopig koopcontract noemen. Dat is gewoon een overeenkomst van verkoop en koop, meestal met ontbindende voorwaarden. De verkoper verplicht zich te leveren, en de koper verplicht zich te betalen. Voor nakoming van het contract moet je naar de notaris, omdat levering van een registergoed een aantal formele handelingen vereist, die o.a. een notaris kan verrichten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovenstaande reactie klopt, er bestaat geen 'voorlopig koopcontract'. Vaak heb je 5 werkdagen de tijd om je te bedenken en dus zonder opgaaf van rede het contract te ontbinden. Verstrijkt deze tijd zit je er dus aan vast, mits je kunt aantonen dat meerdere geldverstrekkers jou geen hypotheek willen verstrekken. Wil je het na die 5 dagen ontbinden omdat je een ander huis hebt gezien of toch begint te twijfelen, krijg je een boete van 10% van de koopprijs. Terecht, vind ik, als verkoper wil je ook je huis verkopen en opzoek gaan naar wat anders, zou wat zijn als iemand 1 dag voor overdracht de koop nog kan afblazen omdat hij er geen zin in heeft, terwijl jij ondertussen al iets anders hebt en dus met dubbele lasten komt te zitten, door een ander.
ronron1212
11 jaar geleden
Een voorlopig koopcontract wordt gesloten door de makelaar en daar zijn dus geen kosten aanverbonden bij ontbinding hier hoeft geen notaris bij betrokken te worden zonde van het geld.
http://www.welke.nl/lookbook/Welke-Redactie/Voorlopig-koopcontract/Welke-Redactie/Voorlopig-koopcontract
ronron1212
11 jaar geleden
DFTG dat is dan jammer maar als je dus niet kopen kunt zul je moeten betalen.
DAt zou ik wel doen. Het is tenslotte een kopersmarkt. Maar je gaat pas naar de notaris als alles geregeld is. Als jouw geld vertrekker op basis van door jou vestrekte inkomensgegevens de financiering heeft goedgekeurd kan er weinig misgaan. Toch Tussen koop en oplevering kan soms lange tijd tussen zitten. Als er hierin iets misloopt mbt je inkomen, waardoor je financier zich terug trekt, is dat natuurlijk jou risico en niet die van de verkoper.