Hoe zit dat nou met citronella? Is dat echt verboden als anti-muggenmiddel?

Het is toch gewoon een olie verkregen uit een grassoort?

Picture for question
escape
11 jaar geleden
in: Wonen
11.1K
capthavoc
11 jaar geleden
waar haal je vandaan dat het verboden is ?

Het beste antwoord

Producten met citronella, waaronder insectenwerende sprays, mogen per 1 september 2006 niet meer verkocht worden. De Europese Unie heeft dit al jaren geleden vastgelegd in de Biocidal Products Directive, een richtlijn voor biociden. Het verbod berust op procedurele gronden, niet op inhoudelijke. Citronella staat op een lijst waarvoor de industrie geen dossier met gegevens heeft ingediend. Het verbod is er dus niet zozeer omdat de stof gevaarlijk zou zijn, maar omdat niemand heeft aangetoond dat het niet zo is. Alleen als aantoonbaar problemen ontstaan door het wegvallen ervan, is het mogelijk als EU-lidstaat een ‘essential use’-toepassing aan te vragen, maar als andere landen dat niet doen, is het vrij kansloos. Naar schatting negentig procent van de vliegensprays bevat citronellaolie, die al meer dan vijftig jaar wordt gebruikt als insectenwering. Zelf vliegenspray maken – met vaak veel hogere concentraties citronellaolie dan commerciële sprays – blijft toegestaan.

Toegevoegd na 5 minuten:
En sinds 2012 is niet alleen Citronella, maar zijn alle natuurlijke verdelgingsmiddelen verboden in de landbouw. Ook vanwege de reden dat niet aangetoond kan worden dat ze ongevaarlijk zijn en wat de precieze samenstelling van de werkzame stoffen is en dus in 'potentie' gevaarlijk.

Toegevoegd na 15 minuten:
Ahum, het probleem ligt complexer. Citronella mag dus wel gebruikt worden in middelen tegen muggen. Maar dan alleen als de fabrikant onderzoek heeft laten doen naar de schadelijkheid ervan op de gezondheid. Maar ik kan geen goede bron vinden die dit staaft. Maar aangezien er wel nog anti-muggen producten op de markt verkrijgbaar zijn met citronella lijkt dit wel te kloppen.
Maar in het algemeen als verdelgingsmiddel is het dus verboden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
lekker is dat, een olie uit een gras, wordt "verboden" maar round-up ligt nog gewoon in de schappen....