Waarom gaan onze vissen dood?

Sinds een paar weken vinden we steeds dode vissen in onze vijver. Het zijn kleine visjes zoals op de foto en het gebeurt alleen bij deze soort. We weten niet wat voor visje het is. (Ooit bij de aanleg van de vijver hebben we ook veel leven en water uit sloten aan de vijver toegevoegd om een natuurlijk milieu te creëren). Weet iemand wat voor visje dit is en waarom juist zij nu het leven laten? Alle andere vissen zwemmen overigens lekker rustig rond en hebben goede eetlust.

Picture for question
11 jaar geleden
in: Wonen
4.1K
Steenuiltje
11 jaar geleden
Jaaa Jurgenn de foto was te groot, dus had ff wat tijd nodig om hem te verkleinen, maar nu staat hij erop!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien dat juist het slootwater niet goed voor die vissen is. Of dat er niet genoeg zuurstof in het water aanwezig is.
Steenuiltje
11 jaar geleden
@Inbloed: de vijver is al zo'n 11 jaar geleden aangelegd. Destijds is er toen ook slootwater bij het gewone water gedaan om een goed milieu te creëren voor de vissen. Da's al zó lang geleden. Ze gaan pas sinds een paar weken dood. Verder hebben we overal pompen en zuurstof bollen, planten die zuurstof afgeven etc etc. Het is wel alleen dít visje dat dood gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jeetje, heb je er niet goed voor gezorgd?? En je had zo'n grote ... over een dode 'soort van mug'!
Kristal
11 jaar geleden
Bb24, blijkbaar wil Steenuiltje er juist wel goed voor zorgen, anders stelt ze deze vraag niet.
Sommige anderen met hetzelfde probleem zouden denken: nou ja, een dode vis, so what.
Steenuiltje vraagt zich af waaróm het gebeurt en hóe het te verhelpen.
Dat zijn de kenmerken die aantonen dat je je verantwoording neemt voor je dieren als er onverhoopt iets misgaat.
Steenuiltje
11 jaar geleden
+! @Kristal; jij begrijpt het.
Bb24 heeft een wat andere insteek als het over dieren gaat, vandaar de opmerking over een insect (hij slaat ze liever dood). Bb24 kennelijk heb ik je in zulke mate getriggerd dat je de moeite hebt genomen om mijn profiel te bekijken, waarvoor dank! :-))
Het verdient wel de voorkeur om de vraag even GOED te lezen. Er staat niets in mijn tekst dat ik niet goed voor onze vissen zorg. Lees nog maar even een keertje weer door hoor...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, als ik het nu zo bekijk is het dan niet gewoon zo, dat deze visjes er gewoon niet tegen kunnen of dat ze te klein zijn. Neem die kleine visjes in een grote vierkante bak en breng ze daar in groot. Misschien kan dat helpen.

Het beste antwoord

je dode visje is een karper.
Heb je ook goudvissen in je vijver, die ook karpers zijn, dan is het een jonge goudvis zonder de bekende kleur.
Goudvissen kleuren pas na 1-2 of zelfs na het derde jaar, terwijl een groot deel van de jonge visjes gewoon bruin blijven ( wildkleur)
Mogelijk is je water te vuil geworden door te veel vissen, in combinatie met te zacht water( GH) en een te hoge PH.
Dan ontstaan er giftige stoffen in het water en worden de vissen zwakker, of gaan zelfs dood.
Laat zo snel mogelijk het water testen op de GH.
Pomp een derde van het vijverwater er uit en vervang dit door leidingwater.
Herhaal dit na een week.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Goed advies. +1
Steenuiltje
11 jaar geleden
Hoi Ed, fijn je reactie! Wij hebben inderdaad oa. karpers en goudvissen in onze vijver. We hebben pompen en filters in de vijver en doen er vanalles aan om een goed milieu te behouden. (Kikkers en planten doen het overigens prima).
Onstaan de giftige stoffen door teveel uitwerpselen op de bodem of door andere oorzaken? En wat adviseer je dan qua vissen: een aantal eruit halen (en weggeven?).
Onze vijver heeft een diameter van 4 meter en is 80 cm diep. Daarin zwemmen wel een paar grote karpers (3 koi) en de rest is windes, goudvissen, shubunkin en diverse visjes uit de sloot (voorntjes, brasem zoiets), maar die zijn in de loop der jaren natuurlijk wel zo'n 5 a 7 cm lang geworden.
Verder vullen we wel met enige regelmaat de vijver bij met leidingwater omdat het waterniveau af en toe zakt (er zit waarschijnlijk ergens een heel klein lekje en soms zakt het waterpeil ook door verdamping door hoge buiten temperaturen). Ons leidingwater is zacht en ik weet dat dit tussen de 5,6-7,2 dH zit. Hebben we nu zelf ons water verzuurd door steeds leidingwater toe te voegen of komt het ook door uitwerpselen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Steenuiltje, goudvissen, karpers, shubunkin en brasem, zijn zeer sterk vervuilende vissen.
Natuurlijk is ook het aantal en de groote van invloed.
de problemen die je hebt, zijn vrijwel altijd problemen van een overbevolkte vijver.
In de natuur zijn er de reigers, aalscholvers, futen en roofvissen, die het bestand kort houden, dus in evenwicht.
de inhoud van je vijver schat ik op ergens tussen de 6 en 7 kuub.
Met heel erg veel, sterk vervuilende vissen er in.
Bijna altijd wordt de capaciteit en werking van een filter overschat.
Het aantal vissen in een vijver is niet zo belangrijk. als de filter het maar aan kan.
Bij een vijver met sterk vervuilende vissen, moet je per uur de inhoud van de vijver filteren.
Voor jouw vijver, met zoveel vissen, moet je per uur wel 14 kuub water verpompen in een zeer grote filter.
Zo niet, dat kan de vissenpoep gaan bezinken en ontstaat het giftige amoniak en nitriet.
De meest zwakke vissen ( klein) gaan daar als eerste van dood, doe je niets, dan later de anderen ook!
In mijn vijver van 25 kuub staat een filter van 800l. inhoud
100 % biologisch en grotendeels zelfzuiverend en natuurlijk ZONDER een U V lamp.
De filter draait nu al bijna 10 jaar zonder enig onderhoud!!
Het geeft goed aan, dat het wel kan, als de filter maar groot genoeg is en het moet er een zijn die goed werkt, helaas zijn veel filters dat niet. De G H waarde moet minstens 8 zijn, liever nog wat hoger.
Toevoegen van zeewierkalk is doeltreffend en goedkoop.
Daarna gaar je P H vanzelf omlaag.
Steenuiltje
11 jaar geleden
Hoi Ed, wij hebben hier twee grote pompen staan die de vijver continue filteren. Desondanks gaan we er nu naar kijken en gaan we ons water testen. Er moeten natuurlijk niet meer dode vissen vallen!
Ik ben zeer benieuwd naar wat voor filter jij bezit. 10 jaar zonder onderhoud?? Wat is dat voor een merk? Wij moeten beide filters regelmatig schoonmaken (en het zijn echt geen goedkope filters) ......
En mag ik vragen waar je advies ZONDER UV lamp vandaan komt? Waarom is dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vijvervissen en alles wat er bij hoort is mijn vak.
een onderdeel er van, is natuurlijk filters. Toen ik 28 jaar geleden hier mee begon was er haast nog niets in de handel en ben ik zelf gaan experimenteren.
Al snel ontdekte ik, dat hoe meer water er werd verpompt, hoe beter het ging, maar tegelijk moest de filter ook groot genoeg zijn en moest het zwevende vuil de gelegenheid krijgen te bezinken of ergens aan te hechten. Dust wist ik toen zo groot mogelijke pomp en zo groot mogelijke filter.
Na jaren experimenteren, kwam ik tot het volgende. Neem een grote bak, kuip, regenton of zo iets.
Plaats in het midden een p.v.c. pijp, waar bortstels ik kunnen.
Onder aan de pijp grote ronde gaten waardoor het water stroomt.
Onderin de bak en dikke laag met substraat.
Het water uit de pijp, komt dus eerst door de substraat.
Hierboven op een dikke laag met grove filterwatten, daarop een dikke laag met fijne watten.
Het water gaat nu dus door de borstels, substraat, grove watten en de fijne watten en uiteindelijk door een afvoer terug de vijver in. Het allergrofste vuil, blijft nu in de borstels zitten, die trek je er uit als het nodig is en klop je even af ( 1 min. werk)
het minder grove vuil blijft achter in het substraat het nog fijnere in de grove watten en de rest in de fijne watten.
Na enkele weken beginnen er slakjes , muggenlarven en waterpissebedden te ontwikkelen.
Die eten dus vissenpoep!! Na het verder vuil worden van de filter ontwikkelen zich anaerobe bacterieën en aerobe bacterieën, met elk hun eigen functie.
Na een maand is het hele systeem optimaal en begint zelfreinigend te worden.
Hierna is onderhoud hooguit eens in de vier jaar of zelfs na veel langer nodig.
Het is nu mogelijk een filter te maken die levenslang mee gaat zonder enig onderhoud. Een U.V. lamp doodt alle zeefalgen en bacterieën die langs de lamp komen, echter ook de goede bactrieën. Maar niet de lamp, maar de filter zelf moet het vijverwater schoon houden, anders gaat het nog mis.
Is de filter groot genoeg, dan zijn de soorten vissen en de aantallen niet meer van belang.
Steenuiltje
11 jaar geleden
Ed,bedankt voor je antwoorden!