wat te doen bij ziekte van aardappels?Moet ik ze vernietigen of is loof rooien voldoende?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
5.7K

Antwoorden (3)

Als het gaat om fytophtora, een bekende aardappelziekte, dan het best zo snel mogelijk de aardappelen rooien en zeer goed behandelen met antischimmel. Anders kan je in no time alles in de kliko deponeren. Volgend seizoen geen aardappelen poten op dit veld, anders heb je weer een mislukte oogst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in de biologische hoek wordt aangeraden aardappelen hoogstens 1 x per 6 jaar te telen. Vruchtwisseling heet dat, geldt ook voor andere groentes, bijv bonen, kolen etcl Vermindert de kans op ziektes, lastige dieren etc. En daarmee de noodzaak gifeten (antischimmel eyc ) te gebruiken
Vernietigen. Je weet toch dat je maar 1 keer in de 3 jaar aardappelen op dezelfde plaats mag verbouwen (ook als particulier) en dat je in de bollenstreek helemaal geen aardappelen mag verbouwen? Dit om de aardappelziekte te bestrijden en ziektes in de bloembollen. De overheid controleert actief met luchtfoto's en mag ook boetes uitdelen en je opdracht geven de aardappelen te rooien en te vernietigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk eerst of het aardappelziekte is. Ik heb jaren gedacht dat dat het was, maar t bleek dat niet te zijn, hoorde ik van een aardappelteler. Bij aardappelziekte zie je witachtig pluis (zie ook link)

ALs het a.z. is, verwijder dan alles en voer het af, zeker niet op de composthoop.
Wanneerheb je ze geplant? In principe zijn ze na 100 dagen oogstbaar. Ze hebben dan al gebloeid, zijn uitgebloeid. en daarna verdort het loof, is natuurlijk.

Als het toch iets anders is, dan is het verwijderen van loof prima. 3De aardappels kun je heel goed in de grond bewaren, tot aan de vorst.

Echter, kijk wel hoe de grond is.Als ze heel nat is (met al die regen best waarschijnlijk) kunnen ze gaan rotten. Ook beesten als naaktslak en pissebed gaan er dan aan vreten.

Biologsiche teelttips:
Phytophthora infestans is een heel hardnekkige schadelijke schimmel op aardappel en tomaat.

Door aanpassen en muteren ontwikkelen steeds sterkere schimmelversies zich, zodat een eerder effectief fungicide plots geen beveiliging meer biedt.

Voorkomen is ook hier beter dan genezen:

Versterk je planten door om de paar weken met basaltmeel of lavameel te stuiven, of door heermoesaftreksel te spuiten.

Zorg voor ruime plantafstanden: zo kan het loof tijdig opdrogen; Zie verder de 2de link

Moestuinders krijgen deze symptomen:
De ziekte ontwikkeld zich alsvolgt :

De spore van aardappelziekte heeft water nodig om te kiemen bij een matige temperatuur.
3 tot 5 dagen na de infectie zijn kleine vlekjes zichtbaar op de bladeren, maar ook op de stengels.
De vlekjes worden al snel groter.
In het begin zien die vlekjes er waterachtig, wat glazig uit.
Enkele dagen later zijn het droge, verdorde vlekken.
De vlekken zijn vaak omringd door een lichtere gele zone.
Ook stengels kunnen aangetast worden.
Bij sterke aantasting en veel regen kan de infectie doorzetten tot in de knollen.