Mag je een vleermuizencolonie verstoren?

Mijn moeder heeft pas haar huis, waar al 40 jaar een broedcolonie van vleermuizen onder de dakpannen zit, verkocht.
Nu hebben de nieuwe bewoners het dak open gemaakt en de vleermuizen verjaagd.
Nu wil ik weten of dit zomaar mag.
Vleermuizen zijn toch beschermd in nederland?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.4K

Het beste antwoord

Deze mensen zijn in overtreding, en je kunt hier aangifte tegen doen. Maar het kwaad is al geschied, dus veel wijzer wordt niemand ervan. Overigens mag je ook nooit bijen of hommels bestrijden ook deze zijn beschermd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thnx, dat van die bijen en hommels wist ik niet.

Andere antwoorden (6)

klopt, je mag vleermuizen en hun rustplaatsen niet verstoren.
ik zou de lid (inspectiedienst dierenbescherming) hiervan in kennis stellen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Flora- en faunawet richt zich op de bescherming van wilde inheemse plant- en diersoorten. Alle in Nederland voorkomende inheemse vleermuissoorten zijn aangemerkt als beschermde diersoorten. In de wet is onder meer bepaald dat beschermde dieren (en planten) niet gedood, gevangen of verontrust mogen worden (algemene verbodsbepalingen, artikelen 8 t/m 12).
Nee mag niet, dat is slecht voor de gemeenschap en gelukkig is dat wettelijk beschermd... Dus als je ze pakken dan ben je erbij...

Ja en daarin zit hem nu net de bescherming, vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag inderdaad niet. Snap dat die mensen er niet blij mee zijn maar het mag echt neit.

Toegevoegd na 25 minuten:
die overlast zal dan voornamelijk psychisch zijn, ik heb er zelf ook geen last van, ze zitten hier in de buurt ook, erg leuk in de schemer als ze gaan vliegen. Maar mensen zijn er toch bang voor ivm hondsdolheid enzo. Let wel, ik praat het niet goed maar ik vermoed dat mensen zo denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt echt geen overlast van die diertjes, ik ben zelf opgegroeid in dat huis en we hebben ze nooit gehoord.
Alleen als ze uitvliegen hoor je even een geruis alsof het harder is gaan waaien. vleermuisontlasting is een droge ontlasting die vergruist, dus zelfs stank heb je er niet van. Dus ik snap echt niet wat voor last die nieuwe mensen ervan zouden moeten ondervinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry, toevoeging was als reply bedoeld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vleermuizen worden onterecht met hondsdolheid geassocieerd. Alle zoogdieren kunnen deze ziekte overbrengen. http://www.vleermuis.net/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=134&Itemid=165
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg neit dat ik ze daarmee associeer, dat gebeurt alleen wel vaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, ik had je ook een plus gegeven voor het in mijn ogen goede antwoord ;o) Het was meer ter bevestiging bedoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, ik moet toch eens leren me wat minder snel aangevallen te voelen... ;-)
Nee dat mag inderdaad niet. Maar, en dit is het addertje onder het gras voor je moeder.
Was er bij de verkoop op gewezen dat er een vleermuizencolonie was? En is dit op papier gezet?
Als dit niet het geval is en je geeft ze aan, dan sturen de nieuwe eigenaren de eventuele boete simpelweg door naar je moeder. Want die is tenslotte in gebreke gebleken als ze het niet heeft aangegeven bij de verkoop.
Dus toch maar even opletten wat je ermee doet nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen verborgen gebrek en strikt genomen zitten ze buiten onder het dak. Ze leveren geen risico en houden insecten als muggen een beetje weg. Over die boete doorsturen zou ik me niet zo'n zorgen maken, je moeder heeft ze niet verjaagd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jep, dit antwoord klopt van geen kanten. Enne daar komt nog bij: Probeer maar eens te bewijzen dat die vleermuizen er bij de verkoop al zaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@deboender Hoezo klopt het van geen kanten dan? De topicstarter wil ze zelf aan gaan geven. Als die dan verteld dat ze er al 40 jaar zitten lijkt me duidelijk dat ze er al waren bij de verkoop. Tevens is het wel zichtbaar of ze er al langer zitten. Je kan uiteraard zeggen dat je het niet wist maar dan moet je er niet over gaan klagen. @som. Naar mijn weten moet je het wel melden omdat het een beschermde diersoort is. Als de kopers verbouwingsplannen hebben al tijdens de koop, of willen renoveren etc. Dan zien die wellicht van de koop af, want zoals deboender zelf al zegt, dat dit al een jaar vertraging op kan leveren. Er is weinig over te vinden verder, maar het lijkt me logisch.
Dit mag inderdaad niet. In de bouw hebben we er ook veel 'last' van.
Er is zelfs een speciale vleermuizenwacht in het leven geroepen die hier de controle op uitvoerd.

Voor de bouw houdt dit een vertraging van een jaar in, er komt dan gedurende een jaar elke week een mannetje kijken of er vleermuizen zitten en wat ze doen etc.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke bioloog kan dat mannetje ook wel vantevoren vertellen wat ze doen hoor :o) Maar leuke toevoeging, wist niet dat dit zo vertragend werrkte in de bouw. Zijn die vleermuizen wel ongeduldig dat ze niet even wachten tot het dak ook af is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha ja. Maar dit is voornamelijk bij renovatie en sloop uiteraard. Maar het kan ook zo zijn dat ze in een boom op de bouwplaats hangen..... Dan moet je voor vervangende huisvesting zorgen, dit zijn gewoon een paar grote vogelhuisjes achtige dingen :). Wat natuurlijk niet mag is gewoon sowiezo die vervangende huisvesting regelen en beginnen met bouwen... er moet wel eerst een jaar onderzoek gedaan worden..... voordat je ze alsnog ophangt. Weer zo'n kronkel in de wetgeving naar mijn idee.
Vleermuizen zijn beschermd en nuttig dus mag je ze niet verstoren laat staan verjagen.