Welke planten "doen het goed" op een begraafplaats?

Ik heb al een vermogen uitgegeven aan (vaste, winterharde) planten, maar als ik twee jaar later bij het graf terugkom is het er weer "een dooie boel".

Welke bloeiende planten die weinig onderhoud vergen, houden het wél vol op "slechte grond" en in de volle zon?

(Omdat ik ver uit de buurt woon, kan ik er niet regelmatig even langsgaan voor onderhoud).

Alvast bedankt voor de tips!

Pieter2011
11 jaar geleden
in: Wonen
26.7K

Het beste antwoord

Alchemilla Mollis Vrouwenmantel Vrouwenmantel is een droogtebestendige, polvormige, vrij hoge bodembedekkende vaste plant die bloeit vanaf begin zomer tot begin herfst. Gele bloemen.Vermeerderd zich door uitzaai. Kan in de volle zon.

Antirrhinum Leeuwenbek Eenjarige plant, kan in de volle zon. Vermeerdert zich door uitzaai. In vele kleuren verkrijgbaar. In diverse hoogtevariëteiten te verkrijgen. Bloeit van begin zomer tot in de herfst.

Calluna vulgaris Heideplanten Uitstekende bloeiende bodembedekkers, waardoor onkruid bijna geen kans krijgt om op te komen. Bloeit het hele jaar door. Tegenwoordig ook in geverfde variant verkrijgbaar met alle kleuren van de regenboog.

Campanula cochleariifolia Zodeklokje.. Deze plant is een bodembedekker die slechts 8 cm. hoog wordt. Het is een vaste plant die het in halfschaduw en volle zon prima doet. Is te verkrijgen in blauw en wit. Bloeit in midden zomer.

Campanula glomerata Klokjesbloem Dit is familie van de hierboven genoemde plant, alleen is dit de grote variant. Deze wordt ca. 75 cm. groot en bloeit met dieppaarse bloemen.

Convolvius sabiatus Niet bekend Kleine kruipende vaste plant. Bloeit met klokvormige paarsblauwe bloemen. Bloeit de gehele zomer en kan in de volle zon. Hoogte 15 cm.

Crocus Krokussen Bolgewassen die erg vroeg in het jaar al bloeien. Als er nog geen planten bloeien komen deze taaie bloemen al boven de grond en staan in februari/maart al in bloei. Diverse variëteiten te verkrijgen

Galanthus Elwesii Sneeuwklokje Bolgewassen die erg vroeg in het jaar al bloeien. Als er nog geen planten bloeien komen deze taaie bloemen al boven de grond en staan in februari/maart al in bloei.

Hosta’s Hosta Dit is een groen-blijvende vaste bodem-bedekker. De bloei-wijze kan varieren van wit tot zachtblauw en paars. Kan zowel in volle zon als in halfschaduw.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op onderstaande link staan nog meer suggesties:

http://www.dse.nl/~rk-begraafplaats/wetenswaardigheden-8.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Dankjewel, ik ga het eens bestuderen!

Andere antwoorden (5)

Vetplantjes doen het goed! Deze kunnen heel wat hebben
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die krengen staan altijd OF te verzuipen OF te verdrogen bij mij. Ik doe iets fout...
Pieter2011
11 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord, Whollabolla. Ik had ook zoiets in gedachten. Aan de andere kant zijn ook de ervaringen van Stippel voor mij heel herkenbaar: op mijn Zuid/West-balkon heeft jaren achter elkaar niet één vetplant de zomer overleefd. Maar misschien had ik gewoon verkeerde soorten uitgezocht.
heide heb je in veel soorten die op verschillende tijden bloeien
en kijk eens wat er op de andere graven staat
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Bedankt Anneliez voor je antwoord! Ik heb al eens hei geprobeerd, maar alle planten zijn toen doodgegaan. Kan best dat het geen goede (winterharde) heide was. Ik zal het nog eens bij het tuincentrum navragen.
in mijn tuin waar bijna alles dood gaat heb ik ineens viooltjes, ze bloeien ! ik was verbijsterd !

Toegevoegd na 3 minuten:
en mijn tuin is op zuid/west ! vanaf half 2 zon tot ondergaan !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Dank je voor je antwoord! Aan de duimen te zien is niet iedereen het ermee eens. Ik zal eens checken of het kan én of viooltjes meerjarig zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik weet inmiddels waar de viooltjes vandaan kwamen... ! van 1 hoog waar de bovenbuurvrouw ze had en de zaadjes zijn dus bij mij in de tuin gevallen en ontkiemd!!! doe er je lering mee, niets slaat aan in deze tuin heb al veel geprobeerd en heb nu bakken !
Ik denk eerder dat je de grond moet aanpassen wil een plant het goed doen.
Meestal is het kleigrond en hier doorheen kun je natuurlijk een zak aarde mixen.

De keus van planten is persoonlijk en misschien heb je iets aan onderstaande link,hier kun je je wensen invullen en krijg je erna te zien welke planten geschikt zijn.

http://www.tuinadvies.be/plantengids.php
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord! Ja, dat mixen met potgrond heb ik ook overwogen, maar de originele grond is echt keihard. Misschien ga ik het inderdaad wel proberen. De kans dat de planten het overleven, wordt dan in elk geval een stuk groter!
Plant er maar Sedum telephium herbstfreude.
Dat is een vetplant met mooie bloemschermen en mooi stevig blad, wordt 40 tot 50 cm hoog, waait nooit om, kan niet verdrogen, heeft het liefst arme grond en volle zon, is ook in de herfst en winter mooi, doordat de bloemschermen verkleuren naar roestbruin en aan de plant blijven zitten.
Deze knip je in het voorjaar er weer af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Ik las dat de nederlandse naam van Sedum thelepium is ook nog eens Hemelsleutel is....
Hoe passend wil je het hebben.
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel goed antwoord!
Pieter2011
11 jaar geleden
Bedankt Ed! We hadden die planten vroeger in de tuin, dus ik ken ze wel. Inderdaad heel mooi. Maar ik vind ze eigenlijk een beetje te hoog. Mijn voorkeur gaat toch uit naar wat lagere planten, waar ik verder niet meer naar hoef om te kijken. Elk jaar een bezoek aan de begraafplaats om die planten bij te knippen is iets waar ik nou juist helemaal geen zin in heb...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de Sedum soorten zijn ook veel lage soorten, die zijn net zo sterk, alleen de bodembedekkers zou ik niet gebruiken. Kristal, ja toepasselijk, hemelsleutel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem anders voor lage plantjes huisloken, die kunnen niet verdrogen, groeien op arme grond en willen graag zon, zijn ook nog eens wintergroen.
Verkrijgbaar in zeer veel soorten en kleuren.