Achter ons huis is een groenstrook met Eikenbomen. In enkele bomen zit de processierups. De gemeente wil hier niks aan doen. Zijn ze dat verplicht?

De Eikenbomen zijn zo groot dat de takken boven de tuin hangen. Dit komt doordat we in het verleden grond erbij hebben gekocht en zo dichter bij de bomen zijn gekomen.
Maar nu zit er processierups in. De gemeente gebeld en die hebben een verklaring.
In drukbezochte gebieden hebben we preventief behandeld (langs wandelroutes, fietsroutes e.d.) Vanwege de kosten kunnen we niet alles behandelen. Er loopt welliswaar een voetpad onder de bomen maar die wordt volgens de gemeente niet intensief gebruikt (tja wat is intensief?) Er spelen ook kinderen op dat stuk.
Maar de vraag is of het verplicht is voor de gemeente om daar wat aan te doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Het lijkt me niet dat de gemeente dat verplicht is. De gemeente bepaalt juist of het nodig is om actie te ondernemen. Een handtekeningenactie of veel brieven naar de gemeente, kan ze zeker op andere gedachten doen brengen. Hoe meer mensen het met u eens zijn, hoe eerder de gemeente geneigd zal zijn om er toch iets tegen te gaan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook als de taken van die boom boven eigen grond hangen?

Andere antwoorden (3)

Helaas niet, of althans niet zonder meer.

Zie de link onderaan voor een infofolder. Tevens kan je even doorzoeken naar andere links voor extra info, maar het komt op het volgende neer:

De beheerder (particulier of openbaar bestuur, dat maakt geen verschil) van het perceel/weg waar de rups is geconstateerd is zelf verantwoordelijk voor bestrijding indien dit voor overlast zorgt.
En dat is het trucje: "indien er sprake is van overlast".
In deze tijden van bezuinigingen zijn gemeentelijke diensten niet snel bereid om geld uit te geven, dus zal je toch het overlast moeten proberen aan te tonen.
Als dat lukt, dan hebben ze de verplichting om te gaan bestrijden.

Tip: zoek even uit of er iemand in jullie buurt last heeft van allergie, luchtwegen problemen, astma of dat soort dingen, en dien een formeel schriftelijk verzoek bij je gemeente in. Dan zijn ze verplicht om op z'n minst hierop te reageren.
Nog mooier als alle buren dat individueel doen.

In ieder geval zelf ermee aan de slag gaan met een brander of zo iets zou ik écht niet doen. De risico's zijn veel te groot (brand, je eigen veiligheid, wat nog van de rupsen/nest overblijft geeft toch enorm veel overlast...) Laat het aan de professionals over!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ter aanvulling: het is niet van belang of de taken (en de rupsen) boven je tuin hangen, maar waar de boom "gehuisvest" is.
Openbare weg? Dan is het een probleem van de beheerder van dat stuk openbare weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Groot gelijk heb je!
Gewoon meenemen in de brieven als jullie als buurt een gezamenlijke actie organiseren.
Processierups is écht een ernstig probleem, ik vind eerlijk gezegd onbegrijpelijk dat een gemeente zich schuilt achter zo'n smoesje om maar niets te doen, terwijl die beestjes in het bebouwde kom voor enorm veel overlast kunnen zorgen. Tip 2: als jullie richting gemeente een klacht indienen (en dan bedoel ik een 'klacht' in formele, wettelijke zin) dan is elk bestuursorgaan wettelijk verplicht om deze op z'n minst in behandeling te nemen en hierop schriftelijk te reageren.
Als er geen gemeentelijk beleid is, is de gemeente niet verplicht er daadwerkelijk iets aan te doen. Maar ze moeten wel adviseren hoe te handelen. Je zou kunnen overwegen, omdat je er zelf last van hebt, de boom op eigen kosten te laten behandelen. Mogelijk samen met andere buurtbewoners. Inmiddels zou ik ook aanbevelen om er een vraag over te laten stellen door een lid van de gemeenteraad. De Raad kan met een voorstel komen om er wel gemeentelijk beleid van te maken, dan wel een noodoplossing te zoeken.

Toegevoegd na 3 uur:
Ik vergeet helemaal dat je ook naar de rechter kunt stappen. Je ondervindt overlast door een gemeentelijk eigendom. Het zou best door jou gewonnen kunnen worden. Wel een advocaat nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik geef je alleen maar een optie hoor. Wat mij betreft blijf je eeuwig met die overlast zitten, als de gemeente niet betaalt. Maar ik zou, als er op korte termijn iets gedaan moet worden, handelend optreden. De rekening kan jealtijd nog naar de gemeente sturen. Om mij voor het meedenken een min te geven, vind ik min!!! Ook al is het maar een min.
Veel gemeentes informeren hun burgers als ze aan de preventieve bestrijding van de processierups gaan beginnen. Je kunt dan meedoen - tegen betaling - ,maar dan is het wel goedkoper, omdat de voorrijkosten gedeeld kunnen worden.
Overigens is er inmiddels een trend gaande om bestrijdung van deze rups te beperken om raden dat de natuurlijke vijanden (o.a. sluipwesp) de tijd krijgen om hun werk te doen. Het idee is: hoe massaler de processierups, hoe sneller de toename van de natuurlijke vijanden.'
Een reden voor mij om af te zien van bestrijding en de korte tijd dat ik eventueel last heb van de rupsenharen tref ik voorzorgsmaatregelen. Als ik echt op die plek in de tuin moet zijn, zet ik even een duikbril op en draag bedekkende kleding.