Dat is de Duitse benaming voor juchtleer.

Juchtleer is een soort leer gemaakt van kalfs- of runderhuid. Zowel het juchtleer zelf als de benaming zijn van Russische oorsprong.

Juchtleer is een erg sterk en soepel leer, dat rijkelijk met berkenteerolie wordt behandeld. Hierdoor ontstaat een typische geur. Sinds de 18e eeuw wordt het ook buiten Rusland bereid, en vindt het toepassing in schoenen, boekbanden en portefeuilles.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik las in je vraag automatisch 'juchtenleder', maar dat blijkt er niet te staan, sorry...Juchtenleder is Duits, Juchtenleer is blijkbaar een Nederlandse benaming die is afgeleid van het Duits.

Maar normaal gesproken noemt men het in Nederland Juchtleer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, das lief :p Had je precies het zelfde dan? Want misschien had jij nog wel wat toe te voegen op die van mij hoor, zou best kunnen...Zoveel verstand heb ik niet van leer, alleen van www.google.nl :P