Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan Hop omlaag klimmen? (Humulus lupulus)

Ik heb al jaren een Hop op mijn balkon, omdat hij zo lekker snel beschut. Ik heb hem verpoot in een grotere kuip, en wordt nu groter dan eerder. Nu is mijn vraag kan ik hem begeleiden naar beneden? Zo'n Pergola idee is ook wel leuk maar straks teveel schaduw denk ik. (om te zonnen bv.) :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat wordt lastig omdat een plant altijd naar het licht toe groeit ( dus naar boven ).
Met veel discipline en snoei werk kunt u hem wel leiden, maar zodra u hem weer met rust laat gaat hij wel weer omhooggroeien..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat is een monniken werk, de hop groeit zo ontzettend snel (kan wel 10-14 cm per dag geloof ik) en zo graag naar het licht en zo alleen maar linksom dat je die echt niet naar beneden krijgt. Rechtsom en hij raakt al in de war en dat is nog naar het licht toe
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee omlaag klimmen is hem nooit geleerd.
maar er zijn wel soorten die dat wel doen, zoals de wilde wingerd, zowel de kleinbladige als de grootbladige.
Ze kunnen in grote bossen omlaag hangen, misschien er een paar bij planten in je nu wat grotere kuip.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding