deel groep electra valt uit. met een lichtschroevendraaier gaat het lampje op beide polen branden! hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.2K

Het beste antwoord

Dat in beide gaten van het stopcontact het lampje van de spanningzoeker
gaat branden komt doordat waarschijnlijk de nul-draad ergens onderbroken is.
Er zit waarschijnlijk ook nog iets meer op aangesloten, b.v. een lamp. Deze
lamp zorgt ervoor dat de eigenlijke nul aansluiting in het stopcontact ook
'fase' wordt, de lamp zorgt n.l. voor die doorverbinding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist je bent me voor!
heb dit vroeger ook wel eens gehad en nog erger, kreeg er een schok door!
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Waarschijnlijk is de nuldraad (ook) geschakeld, voor wat er verder fout is, hebben we meer informatie nodig.
Goeie kans dat het een verkeerd aangesloten wisselschakeling is.

Andere antwoorden (2)

Zo'n spanningszoeker is een onding, geeft al licht bij enige spanning doorslag. Wil je serieus meten, koop dan eerst een duspol zie link. Verder kan er retourspanning onstaan, die terugkomt van een radio of andere lamp, de "defecte lamp" in kwestie werkt niet om dat de spanning daarvoor te laag is. De enige oplossing is: Probeer het probleem te isoleren van de rest van de installatie, net zolang tot je de "figuurlijke" vinger op de zere plek kan leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn 3-fasige netten van 3 x 440V maar ook van 3 x 230V.
Bij de eerste hebt u 3 fasen + Nulleider. Tss elke fase en de nulleider is 230V waarbij de nul aan de aarde ligt.
Tss de fasen onderling is er 400V
D.i. de zogenoemde sterschakeling en de nul is het sterpunt.
Voor een bv een stopkontakt heeft u 1 fase + 1 nulleider.
Op die fase zal uw lampje branden, op de nulleider niet.

Bij 3 x 230 V is er geen nulleider en is er 230 V tss de fasen.
Hier heeft u een 3-fasig net die volledig gescheiden is van de aarding en dit is zonder nulleider.
Dit is puur theoretisch want door allerlei kleine verliezen in duizenden woningen kan het wel zijn dat u op beide draden uw lampje kan doen branden, dit zal dan ergen in de buurt van de 100V a 120V zijn.