Wij hebben een huis van rond 1900 en als er vrachtverkeer langsrijdt, trilt en schudt ons huis op de 1e verdieping. Is dit normaal en kan het kwaad?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
19.3K

Antwoorden (3)

Ik heb zelf ook in zo'n huis gewoond. Het kan geen kwaad. De houten constructie kan gewoon lekker meedansen met zware vrachten. Het enige wat ik wel eens merkte is dat er kleine scheurtjes kunnen ontstaan in de stuclagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Scheurtjes in stucwerk hebben wij inderdaad ook al...
Op korte termijn kan dit geen kwaad. Op lange termijn wel. Er komen kleine scheurtjes in de binnen en buitenmuur welke later grote scheuren worden met dit als gevolg dat je muren ernstig verzwakt raken en uiteindelijk kunnen instorten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woonde in een huis uit 1971, keurig onderheid en zo, maar als er zwaar verkeer door de straat kwam, trilde het hele huis, het bewoog domweg mee met de ondergrond (zware klei maar met een waterloop ergens op het terrein).
Het grootste 'kwaad' was dat slecht bevestigde dingen weleens van de muur kwamen (schilderijtjes en zo), en dat je boeken in de kast altijd goed vast moest zetten tussen klemmen.
Als je nu nog geen scheuren/scheurtjes hebt, zullen die niet spontaan ontstaan, tenzij het hele huis aan het verzakken is - en dat heeft andere oorzaken dan zwaar verkeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben al wel scheurtjes op verschillende plekken in het stucwerk. Verder hebben we veel lambrisering, dus hoe het daarachter zit weet ik niet.