Hoe lang kun je een rookmelder blijven gebruiken?

Bij het verwisselen van een batterij zag ik dat mijn rookmelders alweer 25 jaar oud zijn. Hoe lang blijven die dingen betrouwbaar? (ik heb zo te zien de radio-actieve variant met een microcurie americium erin. De halfwaarde tijd is wel lang genoeg, zag ik op Wikipedia)

escape
12 jaar geleden
in: Wonen
5.1K

Het beste antwoord

Volgens de website van de Stichting Nationale Brandpreventieweek hebben rookmelders een levensduur van 10 jaar:

"Een rookmelder moet 10 jaar meegaan. Net zoals elk ander elektrisch apparaat ‘slijten’ rookmelders. Controleer bij aankoop of de productiedatum en/of vervangdatum er op staat. Zo niet, dan kunt u het beste de aankoopdatum met een stift aan de onderkant van uw rookmelder zetten. Dan weet u ongeveer wanneer hij aan vervanging toe is. Controleer bij elke batterijvervanging of dit al nodig is".
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op vrijwel alle rookmelders zit een testknop. Door die in te drukken weet je of het ding nog geluid geeft. Ook zou je er een keer rook in kunnen blazen om het nog werkt. Er zitten geen bewegende delen in, dus in principe kan er niets kapot.
paulus811
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Als ie piept, dan weet ik nog niet of ie piept bij rook.
En als ik er rook in blaas en hij piept, dan weet ik niet of ie me ook nog wakker maakt als het echt nodig is. Wat ik wilde weten is: takelen die dingen af?
burgos
12 jaar geleden
Zou na zo.n lange tijd niet op aftakelen wachten. Koop voor de zekerheid een nieuwe.
De rook komt in een kamertje waarin 2 spiegeltjes haaks tov elkaar staan opgesteld. Daar gaat een straal door die dan kan weten of er al dan niet rook is omdat de lucht ioniseert . Simpel uitgelegd.
Theoretisch gaan die zeer lang mee maar praktisch en wettelijk zijn er een aantal beperkingen.
In Nederland weet ik het niet maar in Belgie moeten die normaal om de 5 jaar vervangen worden.
Zoals eerder door iemand gemeld kan u die testen door er met rook onder te gaan, ik zou dit tenstelligste afraden want die rook slaat dan ook neer op die spiegeltjes en vervuilen waardoor de levensduur ingekort wordt.
Er bestaat een bus waar testgas inzit, dit is niet vettig zoals rook en slaat niet neer. Betrouwbaar blijven die dingen lang maar de gevoeligheid neemt af door die vervuiling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
+ goed antwoord.
escape
12 jaar geleden
Volgens mij heeft zo een radioactieve melder geen kamer met spiegeltjes?!?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk, dit moet zijn elektroden. Die spiegels zitten tegenwoordig in de optische melders. Ionisatie rookmelder

Een ionisatie rookmelder bevat een radioactieve bron (meestal radium-226 of americium-241) die continu alfadeeltjes uitstraalt. Deze alfadeeltjes passeren een ionisatieruimte waarover twee elektroden zijn aangebracht. Bij afwezigheid van rook zal er een stroom lopen tussen de elektroden. Wanneer er rookdeeltjes in de ionisatiekamer komen, worden de alfadeeltjes geblokkeerd en wordt de stroomkring onderbroken waarna de melder alarm slaat. Wegens milieuvoorschriften wordt aanbevolen een ionisatiemelder na 10 jaar te vervangen en naar de fabrikant terug te sturen voor een milieuvriendelijke verwerking. Weggooien van ionisatiemelders wordt - wegens de radioactieve bron - daarom ook afgeraden. Volgens de huidige Belgische en Nederlandse wetgeving mogen er geen ionisatierookmelders meer geplaatst worden in woningen. De wetgeving bepaalt dus dat er alleen nog optische rookdetectoren gebruikt mogen worden. Helaas reageren de huidige ionische detectors sneller dan de optische. Bron http://nl.wikipedia.org/wiki/Rookmelder.