Wanneer kan ik een Hoya het beste verpotten?

Mijn Hoya staat het grootste deel van het jaar in bloei: meestal van februari t/m september. Telkens als ik de plant "in het voorjaar" wil verpotten, ben ik te laat omdat hij alweer in bloei staat. Is het verstandig om de Hoya na de bloei, dus in oktober, te verpotten?

Picture for question
Pieter2011
12 jaar geleden
in: Wonen
2.8K

Antwoorden (3)

Ja hoor , dat kan als het verpotten maar niet tijdens de bloei gebeurt. Het voorjaar , wanneer hij net begint uit te lopen , is het beste moment,maar dan heb jij hem al in bloei!
Veel succes ermee.
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Bedankt Adriana!
Verpotten is meestal om de twee jaar in februari in maart in potten kleiner dan de kroon.

http://www.tuin-rif.nl/technische/expert-antwoorden/hoya.asp
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slecht vertaald site Google translate ik denk lach slap ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, het is de enige bron die ik kon vinden. Dan maar zo. Verder is er ook geen bron gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook geen kritiek op jou, maar op die bron :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat snap ik wel hoor en je hebt natuurlijk ook gelijk. Als ik iets anders had gevonden had ik deze bron ook niet gebruikt.
Pieter2011
12 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord én de bron (want zelf kon ik op het internet niets vinden over de ideale tijd om te verpotten...)!
Indien je een plant met enige zorg gaat verpotten naar een grotere maat pot, dan zullen de meeste er geen schade van hebben, echter bij sommige planten, hechten de wortels zich vast aan de pot zelf, als je dan gaat verpotten, onstaan er allemaal kleine wondjes aan de wortels, die dan tijdelijk minder vocht kunnen opnemen, hierdoor zou het kunnen dat er bloemknoppen afvallen.
Vroeger met stenen bloempotten, gebeurde dit erg veel.
maar nu staan de meeste in plastic potten.
je weet wanneer je Hoya gaat bloeien, dus zou ik maar wachten tot volgend jaar januari. ( of eerder)
Hoya's kunnen heel lang in de zelfde pot staan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Dankjewel Eddijst!