Wat is kruipstroom? En is het gevaarlijk? Ik heb kruipstroom in mijn water..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
3.1K
Amadea
12 jaar geleden
Wat bedoel je met "jouw water"?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Een stroom die vloeit langs het oppervlak van een isolator, bijvoorbeeld omdat de isolator nat of vuil is. Kruipstromen kunnen gevaarlijk zijn, omdat er vaak een lawine-effect optreedt.
Door het vloeien van de kruipstroom worden de eigenschappen van de isolator aangetast, de weerstand neemt af, de kruipstroom neemt toe, etc."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kreeg tijdens het afwassen vaak stroom via het water en van de wasbak.. Nu had ik een elektricien laten langskomen en die zei dat het kruipstroom is en dit aan de boiler ligt. Nu moet ik een loodgieter laten komen.. De elektricien zei dat het niet gevaarlijk is enzo maar ik heb er mijn twijfels over vandaar..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bliets, denk aan de bronvermelding: http://www.vego.nl/4/k/k_122.htm

Het beste antwoord

Die kruipstroom van jou is eigenlijk een "lekstroom".

Lekstromen ontstaan door allerlei oorzaken. Een wasmachine bijvoorbeeld geeft vaak een ongevaarlijke lekstroom die voelbaar is als een soort trilling in de opperhuid als je hem aanraakt. Dit zijn stromen van enkele milliampères die, als je er gevoelig voor bent, een onaangenaam gevoel geven. Deze lekstromen worden idd ook wel eens gevoeld onder stromend water uit de kraan.

In principe zijn dit soort stromen ongevaarlijk voor de mens.

Normaliter is een huisinstallatie voldoende geaard en kan een werkelijk gevaarlijke situatie niet ontstaan.
In de meeste moderne woninginstallaties zijn aardlekschakelaars aanwezig die de spanning afschakelen zodra de lekstroom de 30 mA overschrijdt.
Dit om te waarborgen dat er geen gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
De lekstromen die onder die waarde blijven kunnen weliswaar gevoeld worden maar zijn niet gevaarlijk.

Mocht je twijfelen over de actuele veiligheid in je huis omtrent de aarding kun je altijd je electriciteitsleverancier of een elektricien vragen een onderzoek te doen naar de aardingsveiligheid van je huisinstallatie. Dit zal meestal niet kosteloos zijn.