Aardlekschakelaar klapt eruit zonder reden?

Mijn aardlek is sinds gister avond al 5 keer er af gegaan/eruit geklapt. Als ik hem weer aan zet, draait alles weer en is er geen probleem.
Ik kan geen lekkages of vochtigheid in huis ontdekken. Ook heb ik geen andere apparaten aangesloten (dan normaal).
Nu kan ik groep voor groep gaan controleren waar het mis gaat, maar het kan uren duren voordat hij er weer uit klapt en eigenlijk kan ik geen groep missen.

Ik lees dat de aardlek er niet voor niets uitklapt en dat ik dit niet mag negeren, maar waar moet ik dan beginnen met zoeken?

Toegevoegd na 1 week:
Ik ben nog niet echt tot een oplossing gekomen. Waarschijnlijk vocht dat ondertussen is opgedroogd. Alles werkt weer en er zijn geen problemen meer. Toch bedank voor jullie wijze antwoorden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
77.8K

Antwoorden (6)

Controleer ook even alle stekkers van de apparaten misschien zit daar iets niet goed. Als een kabel beschadigd is kan de aardlekschakelaar er ook uit klappen. Kijk vooral ook bij de wasmachine etc. maar dan zou ik wel dan even de stroom eraf zetten, just in case ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laat een monteur langskomen om je electrische apparaten door te meten.
misschien maakt een apparaat kortsluiting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veiligheid voor alles.

Laat dit aan de energieleverancier over.

Die kan per groep of apparaat dmv metingen vaststellen waar het gevaar schuilt.

Na een strenge vorstperiode komen er vaak problemen boven water mbt elektra en lekkage,s.
Zelfs een waterlekkage van de buren kan uw elektraleidingen beinvloeden.
Een lasdoos in huis of in de grond mbt een schuuraansluiting of buitenlamp kan problemen geven.
Ga terug naar een periode van grote veranderingen in huis mbt energie of waterverbruikers.
Een grote verbruiker aangesloten op een verlengsnoer met te weinig capaciteit, verkeerd aangesloten wandcontactdozen en stekkers, zolang de storing niet is opgeheven zijn de belangrijkste huishoudelijke apparaten (witgoed) een potentieel dodelijk gevaar bij een defect of bij een niet of niet goed werkende aardlekschakelaar.

Dus gewoon even uw energieleverancier inlichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zal inderdaad verbruiker per verbruiker en kring per kring moeten nakijken.
Maar ik geef je een tip: Trek eerst wasmachine, vaatwasser en droger uit.
Heb je een elektrische boiler, trek die dan ook uit.
Zuiver op ervaring kan ik zeggen dat de kans het grootst is dat het bij een van die apparaten zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodra de stroom is uitgevallen, kun je het beste alle stekkers uit alle stopcontacten verwijderen. Daarna schakel je de stroom in ga je de stekkers één voor één in de stopcontacten steken. Zodra de aardlekschakelaar eruit klapt, weet je bij welk elektrisch apparaat je de oorzaak moet zoeken.
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik zou beginnen met alle vochtige apparatuur loskoppelen. Dus stekker er uit van wasmachine, droger, strijkijzer, koffiezetter enz. Ook buitenbedrading (bv buitenalamp) kan de boosdoener zijn, maar loskoppelen/uitschakelen kan lastig zijn.
Vaak is een aardlek probleem een vocht probleem.