waar komt de lekstroom vandaag tijdens douchen?

tijdens het douchen voelen de kranen prikkerig aan, en alleen als je nat bent, waar komt dit vandaan? alles is goed geaard

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

Liggen er equipotentiaalverbindingen tussen bad en kranen? Is de aarde OK? Heb je een 30mA verliesstroomschakelaar?
Zorg dat die dingen in orde zijn, want je speelt met je leven. De meeste doden vallen in bad of douche.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk weinig over te zeggen, zonder te kunnen zoeken en meten.
Heb wel eens gezien, dat een schroef van een douche stang tegen de blauwe nuldraad in een elektrobuis lag. We kwamen er achter tijdens een verbouwing, er was verder niks te merken, maar als dat de bruine fase was geweest.. (dan was waarschijnlijk de aardlekschakelaar er steeds uitgesprongen, maar toch)
Dit was geen oud huis, dus zoiets verwacht je niet.

Hoe weet je zeker dat ALLES goed geaard is?