lekkage op het dak door het neerslaan van waterdamp van de cv van de buren, is dat mogelijk?

Mijn buren hebben de uitlaat van de cv tussen de dak kapellen staan. Onze schoorsteen is niet meer optimaal van kwaliteit en moet vervangen worden. Alleen hebben wij last van lekkage op een droge zonnige dag. Niet bij regen. Ik vermoed dat het neerslaan van het water voor condensatie zorgt en dat het water dan wegsijpelt naar het lager gelegen deel van het dak. Heeft iemand een suggestie? Wat is de oorzaak en wat is de oplossing.

Toegevoegd na 5 minuten:
de afvoer kun je nog net zien aan de rechterkant tussen de schoorsteen en de rechter dakkapel. Onze schoorsteen heeft geen enkele functie. Dus wordt door ons niet gebruikt. Ook het rookkanaal aan de andere kant wordt niet gebruikt. Dus geeft geen warmte af.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.7K

Het beste antwoord

Normaal gesproken, is een dak waterdicht en of het nu regent of sneeuwt of slaat de waterdamp neer op het dak, dat zou niets moeten uitmaken.
Maar een dakafvoer is en blijft een kwetsbare plaats in het dak.
De aansluiting van de dakpannen op de afvoer geeft vaak problemen, maar je zegt dat het bij regen niet lekt!
Mogelijk is er wat mis met de aansluiting van de afvoer en ontsnapt er condens onder het dak.

Ook mogelijk is iets anders.
Een dakafvoer, gaat door een dakplaat die de vorm heeft van de dakpannen, de bestaande dakpannen passen hier naadloos op, aan de bovenkant van de dakplaat vallen de pannen over de dakplaat heen, aan de onderkant is het net anders om, mogelijk dat er bij een bepaalde wind, de waterdamp hieronder slaat en dan condenseert en de lekkage veroorzaakt.

Ook het vroegtijdig wegdooien van de sneeuw op het dak, wijst op een probleem.
Snel onderzoek doen, je hebt nu een mooie foto als voorbeeld.
Doe je niets, dan ontstaat er schimmel en is er zo maar een deel van het dak verrot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het water ervan op je dak terrecht komt is dat inderdaad niet goed, als water bevriest zet het uit en zou makkelijk een dakpan of alles wat eronder zit kunnen slopen, oftewel scheuren. Het kan dus makkelijk zo zijn dat de water afvoer van je buren hun cv jou dak kapot maakt, ik zou er in ieder geval naar laten kijken om meer schade te voorkomen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou er iemand naar kunnen laten kijken (mischien van de gemeente)? En als die zeggen dat het daardoor komt zou je verdere stappen kunnen ondernemen, maar over dat juridische gedeelte zou je iemand anders moet vragen want dat is niet echt mijn vlak.
Ja dat is mogelijk. Wanneer warme, vochtige lucht afkoelt tot onder het dauwpunt, zal de waterdamp in deze lucht condenseren. Warme lucht bevat meer waterdamp dan koude lucht. Stoom bevat bijna 100% waterdamp, terwijl bij vrieskou de lucht maar heel weinig water bevat. In een woning is condensatie uit warme vochtige lucht waar te nemen doordat na douchen de waterdamp condenseert op koude oppervlakken als spiegels, tegels en ramen. Dat geldt dus ook voor de warme vochtige lucht die uit de uitlaat van de centrale verwarming komt.