Is het normaal dat er altijd wat water in je vaatwasser blijft staan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
13.6K

Antwoorden (4)

Nee, dat is het niet. Waarschijnlijk is er ergens iets verstopt. Ergens in de bodem van je vaatwasser zit een afvoer met (hoogstwaarschijnlijk) een filter. Maak dat eens goed schoon, en kijk of het beter gaat. Zo niet, wacht dan op een reactie van iemand die meer verstand heeft van vaatwassers dan ik :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit hoort niet zo,
meestal helpt het om een keer het filter schoon te maken.
helpt dit niet, dan moet je de vaatwasser eens leeg laten draaien met een paar scheppen soda.
dit werkt bij ons wel altijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is normaal. Ook voor de wasmachine voor kleding. Er blijft ongeveer een liter water in het systeem achter na gebruik.
Aan het begin van de nieuwe wasbeurt wordt eerst die liter weggepompt, waarna nieuw water wordt ingenomen voor de wasbeurt.
Bij de wasmachine voor kleding moet je na verwijdering filter (en dus water) zelfs een liter water er in gooien voordat je de machine weer mag gebruiken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat water zit dan uiteraard wel ín de machine, zonder dat je het ziet. Water dat zichtbaar als een laag in de vaatwasruimte staat, is níet normaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij sommige vaatwassers hoor je inderdaad altijd dat er eerst water wordt weggepompt.
Dit zit echter onderin de vaatwasser en zie je niet.
Als er echt zichtbaar water blijft staan is dit niet normaal.
Je moet dan de zeef even schoonmaken en ook kun je nog even warm soda water erdoor gooien.
Ook kun je eventueel nog even op reset drukken.
Helpen beide dingen niet dan zit hij verstopt.
Een heel enkele keer als hij verstopt zit en je hebt er heet water door gedaan gaat hij weer open, dit kan soms wel een dag duren, anders kun je maar beter een monteur bellen.