Waarom komen de knopjes van mijn litcactus niet uit?

In mijn litcactus zitten iedere keer roze knopjes maar ze vallen eraf voordat ze uitkomen. De bladeren zien er verder goed uit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
25.3K

Antwoorden (4)

Sproei de knopjes om de x dagen met water,
maar het allerbelangrijkste is,eenmaal in knop
nooit meer draaien,zet de plant altijd met de zelfde kant naar het licht,als je dat niet doet,knoppen eraf.
Suc6
burgos
12 jaar geleden
als je hem niet hebt gedraaid staat hij mogelijk te droog.
het mag dan cactus heten, maar zeker als hij bloeit lust hij wel een slokje.
Rieneke1
12 jaar geleden
Een gekochte lidcactus, is door de kweker in bloei getrokken onder de meest gunstigste omstandigheden.
Daarna gaan ze op vervoer naar de veiling, staan in veel te koude, donker hallen, gaan in donkere auto,s naar de bloemenwinkel, staan daar meestal opnieuw te donker om dan na een paar dagen in een warme, te droge huiskamer te komen, waar de eerste bloemetjes nog keurig uit komen, maar de rest van de knoppen vallen de een na de ander er af.
Niets aan te doen, komt puur door de manier van kweken!

Toch is er nog wel hoop voor je cactus, volgend jaar deze tijd, heb je er opnieuw knoppen in (als je het goed doet) en die knoppen komen tot de laatste knop uit
ieder jaar daarna zal je cactus alsmaar groter en mooier worden.
Nog een troost ,de lidcactus kost bij aanschaf bijna niets.

Toegevoegd na 3 uur:
Gaat het om een lidcactus die je hebt gekocht, of een die je telkens in bloei wil krijgen.
Ga nu even uit van het laatste, een lidcactus die je weer wil laten bloeien, moet op een lichte plek staan, liefst uit de directe zon.
In hun noodzakelijke rustperiode, moet de plant heel weinig water hebben, de bladeren mogen zelfs wat rimpelen.
In de rustperiode groeien ze niet, de plant staat helemaal stil.
Aan het einde van de rustperioden, van minimaal enkele maanden, gaan er knoppen vormen.
Nog steeds weinig water geven!
Hij gaat van "armoede " bloeien.
De plant niet meer draaien, anders breken de knoppen er af.
Komen de eerste bloemen uit, dan iets meer water geven, maar nog steeds weinig!
In de natuur bloeien deze planten alleen als er geen regen valt, dus in hun rusttijd.
Mogelijk geef je te snel, of te veel water als de knoppen er in komen.
De plant hoort te bloeien op het vocht die in de plant zit.
Pas in de groeitijd, geef je meer water en mest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je trekt de lidcactus in bloei door haar koel en licht te zetten totdat de knoppen eraanzitten. Dan pas warmer zetten. Altijd rijkelijk begieten, maar nooit met haar voeten in het water laten staan.