Wat kan ik doen aan de kou die van mijn raam af komt?

Ik woon in een hoekhuis op de begane grond. Sinds kort heb ik de indeling van mijn woonkamer veranderd, waardoor nu mijn bank onder een raam staat. Er komt heel veel kou van dit raam af. Al staat mijn verwarming op 20 graden, als ik op de bank zit is het ijskoud!! Toen mijn bank aan de andere kant van de kamer stond was dit nog niet. Deze indeling van mijn woonkamer is een stuk praktischer, dus ik wil het graag zo houden, maar wat kan ik doen aan de kou die door dat raam heen komt?!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
46.9K

Antwoorden (10)

Isoleren met isolatietape. Heb ik ook gedaan. Ik zag ook geen kieren maar die zaten er klaarblijkelijk toch want nu is het stukken minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rubberen stripjes vervangen, gordijnen of rolgordijnen sluiten? Dat doen wij iig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet echt een oplossing om zomaar te doen, maar normaal gesproken worden radiatoren altijd onder ramen geplaatst, om de "koude val" zo veel mogelijk tegen te gaan.

Aangezien warme lucht omhoog stijgt zitten ze onder de ramen op de meest juiste plek.

Het ligt er maar net aan natuurlijk hoe graag je de indeling zo wil houden en of het je eigen woning is en dus dit soort dingen kan/mag veranderen.

Geen simpele ingreep voor een leek maarja.. beter antwoord kan ik je niet geven

Toegevoegd na 53 seconden:
Hierbij ging ik er vanuit dat je gewoon door je ramen wilt blijven kijken ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zou voor het raam dichte vitrage kunnen hangen en overgordijnen die je avonds eerder dicht doet..

als je er meer werk van wilt maken zou je voor je raam tijdelijk plexiglas kunnen zetten..dit houd werkelijk alle kou van je raam af..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt een overgordijn maken of laten maken. Maak het iets te lang (1-2 cm) zodat je de onderrand 'in kunt stoppen' op de vensterbank. Het staat niet echt heel mooi, maar het helpt wel. Zomers kun je het gordijn er af halen en wegleggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou dubbel glas kunnen nemen, en de kieren met tochtstrips afdekken.

Vroeger toen het dubbelglas nog niet bestond, zetten wij houten raamwerken die met doorzichtig plastic waren bespannen tegen de ramen aan in de winter. Dit was een vrij goedkope en werkzame oplossing. Dubbel glas is het allerprettigste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook voorzetramen monteren meestal van acrylglas of plexi in 'n apart framewerkje wat je zo op het bestaande raam kan bevestigen,ook kan je ze openen om het raam daaronder schoontemaken ze zijn ook licht in gewicht en bieden een goedkoop alternatief voor dubbel glas met nagenoeg hetzelfde effect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tocht strip plaatsen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hou je wat ruimte tussen de bank en de vensterbank, dan kan de warme vd verwarming langs het raam omhoog stijgen en blijft het wat warmer. Gordijnen is echter een betere optie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of u kunststofkozijnen hebt. Het wil weleens gebeuren dat die niet goed worden afgekit en dan tocht het flink!