Ik krijg stroom via mijn wasbak en elektrische kookplaat. Hoe kan dat?

Elke dag krijg ik flinke stroomschokken via mijn electrische kookplaat. Bijvoorbeeld stond ik net een pan melk met een ijzeren garde. Ondertussen liet ik een pan vollopen met water.. Doordat ik die garde in de pan had en water op me hand kreeg ik stroom. Dit is niet een schokje maar is gewoon tot ik het loslaat. Ook heb ik dit tijdens het afwassen dat als er een pan op het fornuis staat dat het water stroom gaat geven. Rubbere handschoentjes helpen hier niet bij. Kan ik dit zelf verhelpen? En wat kan het zijn?

Toegevoegd na 1 week:
.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
10.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n situatie laat je toch niet bestaan? Haal de stroom er af en blijf er af tot er een deskundige naar heeft gekeken. Stroom is geen grapje hoor.

Antwoorden (5)

Het lijkt er op het eerste gezicht op dat er iets mis is in je kookplaat. Schakel die eens uit (hij zou op een eigen groep aangesloten moeten zijn)

In elk geval behoren _all_ metalen delen zoals wasbakken en kookplaten in je keuken aangesloten te zijn op de veiligheidsaarde. Je zou dus nooit of te nimmer schokken moeten kunne krijgen.

Hoog tijd om dus het een en ander na te laten kijken voordat het echt gevaarlijk wordt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat hier om een huurhuis. Ik heb de woningbouw hierover aangesproken. Deze zouden het regelen, alleen het bedrijf die dat zou doen heeft nog geen tijd gehad. Ik wacht al twee maanden. Als het echt gevaarlijk is wil ik me eigen geld er wel insteken, want zo kan het ook niet langer, en zeker niet als ik gevaar zou lopen. In welk opzicht zou het gevaarlijk kunnen worden? Ben een vrouw dus heb er niet zoveel verstand van haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bel desnoods de gemeente, of haal er een elektricien bij.
ik kan hier vandaan niet inschatten of het echt gevaarlijk is (of kan zijn) maar je moet je door de woningbouw niet te makkelijk laten afschepen.
Het lijkt er sterk op dat ze zich niet aan wettelijke(!) voorschriften gehouden hebben bij de elektrische installatie.
Lijkt me erg gevaarlijk. Er zit een lek in je kookplaat lijkt me en de aardlekschakelaar werkt niet. Kookplaat na (laten) kijken en de aardlek testen via het knopje daarop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk een sluiting in de elektrische kookplaat en het niet goed geaard zijn van de leidingen. Ik zou er een elektricien naar laten kijken. Dit lijkt erop dat je aarde naar de meterkast niet goed is aangesloten waardoor een fout in je kookplaat niet tot uitval van de aardlek leid. Daardoor komt de foute spanning op de aarde en dus ook je waterleiding.
Bij een goede aardverbinding zou bij het aanzetten van je kookplaat de aardlek eruit springen. Ik weet niet of jet het huis zo hebt gekocht of dat iemand anders ermee heeft liggen klooien. Maar het lijkt alsof dit opzettelijk is gebeurd om niet continu de aardlek uit te laten springen. Dus gewoon even na laten kijken door een elektricien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan wel eens zo zijn dat de groen/gele draad onderbroken of geeneens aangesloten is aan de kant van de elektraaansluiting/stekker of het apparaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan omdat er kortsluiting is, laat alles uit staan en vraag zo snel mogelijk een elektricien langs te komen, stroom en water is zeer gevaarlijk en kan de dood tot gevolg hebben, laat de boel goed nakijken! Zelf zou je het ook kunnen doen maar aangezien jij de vraag hier stelde zeg al genoeg en ben je niet zo technisch aangelegd en kan je beter ervaren hulp zoeken.