Hoe kan het dat 20 graden als huistemperatuur in de zomer heerlijk koel is en in de winter niet warm genoeg is?

Het valt me altijd op dat in de zomer 20 graden als huistemperatuur heerlijk koel is,dit is logisch omdat het buiten warmer is, maar als ik de verwarming in de winter op 20 graden heb en ik kom van buiten (waar het vriest) naar binnen heb ik het iets later alweer koud. Hoe kan dit? Want in de zomer en winter is het 20 graden binnen en in de zomer heb ik het wel warm genoeg.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
7.5K

Het beste antwoord

Mogelijk heeft het te maken met de werking van je hersenen, die ieder situatie probeert in te schatten en zo mogelijk maatregelen te nemen.
In ons lichaam zit een soort van thermostaat, die de lichaamstemperatuur regelt.
Als je de intentie hebt, om naar buiten te gaan en je weet dat het buiten koud is, dan zal je brein er al op in gesteld zijn als je buiten komt.
Of wel, je lichaam verwacht dat het buiten koud is en de thermostaat gaat omhoog.
Een mooi voorbeeld hiervan, gisteren was het buiten 12 graden met een flinke wind en iedereen had het er over dat het buiten zo koud was.
Maar als het in de winter na een vorstperioden gaat dooien en het is ineens 12 graden, dan ervaren we dat als boterzacht weer en vinden we het heerlijk buiten.

Nog een ander verschijnsel is, dat veel mensen zich te warm kleden, overdreven warm, hierdoor wordt onze eigen lichaamsthermostaat ontregeld en worden we steeds meer afhankelijk van onze warme kleding.
gek genoeg hebben we het vaak met minder kleren niet kouder, want dan neemt onze thermostaat het weer over en zo hoort het ook.
Hoe meer kleren we aan trekken, en hoe warmer we stoken, hoe kouder we het hebben als we buiten komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als ik naar binnen ga,dan verwacht ik dat het heerlijk warm is en daardoor wordt mijn lichaam al kouder? En dat heeft dan als gevolg dat ik na 10 min heerlijke warmte het ineen koud heb,ook al staat de verwarming op 20 graden? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20 graden is 20 graden.
Als je dat als verschillend ervaart, dan doe je het dus zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20 graden is inderdaad 20 graden,dus het klinkt wel logischer dat ik het anders ervaar door mijn gedachtengang/hersenen.

Andere antwoorden (6)

dan kan misschien komen doordat je in de zomer de 20 graden meer gewend bent, je moet dan even overschakelen van de temperatuur. Of je bent ziek... dan krijg je dat ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ziek ben ik in ieder geval niet :p bedankt voor je antwoord :)
Dat is duidelijk iets persoonlijks. Iedereen ervaart een andere temperatuur als de ideale temperatuur. Ik vind 20 graden in de zomer zonder al te veel wind heerlijk. Maar als ik in de winter uit de kou met dikke kleren in een ruimte van 20 graden kom vind ik dat al snel bloedheet. Wij hebben de thermostaat op 17 á 18 graden staan. Juist omdat je ook wat dikker gekleed bent in de winter.
Jij hebt dus duidelijk een hogere temperatuur nodig om je aangenaam te voelen dan ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt logisch. Mijn vriend loopt nu nog met korte mouwen over straat,terwijl ik een herfstjasje aan heb en een dun sjaaltje. In de keuken was het 18 graden en heerlijk,maar in de woonkamer te koud. Dus ik denk dat de oppervlakte van de woonkamer er te lang over doet om op te warmen..
aan welk kant van het huis zit het raam? als het in het noorden zit dan is het een stuk kouwer. Maar wat voor verwarming heeft U? vloerverwarming radiatoren luchtverwarming dat speel allemaal mee. Het beste is om een verwarmingselement voor het raam te hebben. groetjes een cv manneke
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de warmte zelf (luchtvochtigheid bij cv is veel lager dus lijkt minder warm/benauwd)

het verschil van temperatuur in huis en buitenshuis

werkelijke temperatuur en gevoelstemp (het kan schelen in je beleving als je buiten naar de sobere herfstregen krijgt waarbij bladeren voor je raam waaien, of een dik pak sneeuw, of dat je kijkt naar een blauwe lucht en warme zon)

de warmte zelf (van een cv is het meer plaatselijk en zijn misschien je voeten kouder waardoor je het helemaal kouder krijgt)

mijn is 20 graden overigens warm zat. (net iets te warm)
maar vind het heerlijk (dekentje, met katten en kinderen bankhangen, warme choco met slagroom, speculaas brok erbij....etc)

als je denkt dat het koud is zal het koud zijn, maar deze koukleum (ik kan 'bij wijze van' doodvriezen bij een temp van 15 graden) heeft geen moeite met een temp van 20 graden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,een dekentje vind ik ook heerlijk :) ik had gisteren de verwarming op 18 graden en dat was heerlijk! Echter stond ik toen wel in de keuken en toen ik naar de woonkamer ging was het daar koud. Misschien is hè handig dat ik verwarmingselemenyen (met water) op de woonkamerverwarming hang,zodat het daar dan net zo warm is al in de keuken? (nee,ik was niet aan het koken)
In tegenstelling tot het vorige antwoord ben ik juist van mening dat de kamer te vochtig is.

Hang is een hygrometer op in je huis.

Vocht benodigd veel meel energie om warm te worden dan lucht ook heeft het de eigenschap om warmte te onttrekken van lichamen (denk hierbij aan het zweten).

Kijk is achterkasten of daar geen vochtplekken zitten en probeer te zorgen dat er geen "trek" is in de ruimte, dat kan de gevoelstemperatuur ook aardig kunnen verlagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn geen vochtige plekken in de woonkamer. We hadden net het idee om waterelementen op de verwarming te hangen in de woonkamer, zodat het sneller warm is daar,maar dat is dus geen goed idee? ;)
Ik heb hier het volgende idee over: in de winter beweeg je minder dan in de zomer. Is het zomer dan ben je vaker actief buiten, door te wandelen, fietsen, te tuinieren, buiten sporten te beoefenen enzovoorts, zelfs binnen wordt er meer bewogen.
In de winter gaan veel mensen meer rust nemen, omdat het eerder donker is, ze kijken meer TV en zitten en slapen vaak wat meer dan in de zomer.
Door de verminderde lichaamsbeweging krijg je het eerder koud.
Tip: vergeet de warme trui, sta op uit je stoel en ga eens 100 keer springen (ja, gewoon springen) warm dat je het krijgt! Die warme trui heb je dan voorlopig even niet meer nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke plus!