Als ik mijn (koop)huis wil verhuren, hoeveel belasting moet ik dan betalen over de huur die ik ontvang en welke kosten komen er nog meer bij?

Mijn huis staat te koop maar verwacht niet dat ik het snel zal verkopen dus wil ik het tijdelijk (voor een paar jaar) verhuren. Ik begrijp uit eerdere vragen dat de hypotheekrenteaftrek vervalt. Zijn er nog meer extra kosten en hoeveel belasting moet ik betalen over de huur die ik ontvang?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
5.5K
anneliez
12 jaar geleden
Verhuur het via een officieel kantoor, je wilt niet weten wat je te wachten kan staan bij "doe het zelf"verhuur met huurders die ineens niet meer weg willen, en het proces nog winnen ook dan (was in een aflevering Rijdende rechter, of recht in de regio te zien)
Ivana
12 jaar geleden
Ja, pas op hoor! Je krijgt ze er niet meer uit als ze niet willen. Verhuur via een makelaar/notaris met een goed contract dat waterdicht is.

Het beste antwoord

Tijdelijke verhuur eigen woning

Bij tijdelijke verhuur van uw eigen woning zijn er 2 situaties mogelijk:

tijdelijke verhuur van uw oude woning die te koop staat
tijdelijke verhuur van uw woning die niet te koop staat

Tijdelijke verhuur van uw oude woning die te koop staat

U verhuist naar een andere woning. U verhuurt tijdelijk uw oude woning die te koop staat. Vanaf dat moment valt die woning in box 3. De inkomsten uit de tijdelijke verhuur hoeft u dan niet aan te geven in box 1. U mag de rente niet meer aftrekken.

Is de verhuurperiode afgelopen? Dan valt de woning weer onder de eigenwoningregeling (box 1). U mag dan de rente weer aftrekken. Deze regeling geldt vanaf 1 januari 2010. Dit geldt tot 2 jaar na afloop van het jaar waarin u de woning hebt verlaten. Dit kan ook gevolgen hebben voor de bijleenregeling.

Box 3: sparen en beleggen
Hebt u vermogen, zoals spaargeld, aandelen of een tweede woning? Dan hoeft u de werkelijke inkomsten, bijvoorbeeld de rente op uw spaargeld, het dividend op uw aandelen of de huuropbrengst, niet aan te geven. Uw kosten, zoals betaalde rente, mag u niet aftrekken.

Ga na bij de hypotheekverstrekker of er een clausule in de hypotheekvoorwaarden staat dat je niet mag verhuren
Overleg met je verzekeringsmaatschappij of verhuur eventueel consequenties heeft voor opstal en inboedel premies
Vraag een vergunning aan bij de gemeente voor tijdelijke verhuur conform de leegstandswet
Weeg de huurinkomsten af tegen het verlies van de vergoeding in het kader van de verhuisregeling
Houd er rekening mee dat je, ook al woon je zelf niet meer in het huis, nog steeds plichten hebt wanneer het gaat om kosten voor onderhoud en/of schade
Besluit of je gemeubileerd of ongemeubileerd wilt gaan verhuren
Denk goed na over of, tegen welke voorwaarden en voor hoe lang je wilt gaan verhuren.
Kan ik mijn woning tijdelijk verhuren?
Door de Leegstandwet kunt u uw leegstaande woning tijdelijk verhuren. Om uw woning te kunnen verhuren, heeft u wel een vergunning nodig van de gemeente waar de woning staat.
Tijdelijke verhuur en huurbescherming

Bij tijdelijke verhuur op grond van de Leegstandwet gelden de normale huurbeschermingsregels niet. De huurder heeft dus geen huurbescherming bij beëindiging van de huur. De huurovereenkomst moet wel voor ten minste 6 maanden zijn en er geldt een opzegtermijn van minimaal 1 maand voor de huurder en minimaal 3 maanden voor de verhuurder.Zie link 4,groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Tijdelijke verhuur oude woning die te koop staat

Bent u verhuisd naar een andere woning? Dan valt uw oude woning nog maximaal 3 jaar na afloop van het jaar waarin u de woning hebt verlaten onder de eigenwoningregeling. Dit betekent dat u in die periode ook de rente van de oude woning nog mag aftrekken. U moet dan wel voldoen aan bepaalde voorwaarden.

Verhuurde u bijvoorbeeld (tijdelijk) uw oude woning terwijl de woning in de verkoop bleef? Dan behoort de verhuurde oude woning tot de bezittingen in box 3 en mag u de rente in die periode niet aftrekken. Stopt de verhuur binnen de periode van 3 jaar? Dan valt de woning na de verhuurperiode weer onder de eigenwoningregeling, op voorwaarde dat de woning opnieuw leeg te koop staat. U mag de rente vanaf dat moment weer aftrekken.

Voor de bijleenregeling is de overgang van box 1 naar box 3 op het moment van verhuur geen situatie die gelijk is aan verkoop. De terugkeer van box 3 naar box 1 na afloop van de verhuur is voor de bijleenregeling geen situatie die gelijk is aan aankoop. De terugkeer naar de eigenwoningregeling van box 1 na afloop van de verhuurperiode geldt alleen als dit gebeurt vóór het einde van het 3e kalenderjaar nadat u de woning hebt verlaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals al gezegd komt de woning als bezit in box 3 van de belasting.
Dat betekent geen hypotheekrente aftrek meer. De huurinkomsten worden niet belast. (de nieuwe woning veranderd niets aan)

Vermogen in box 3 betaal je wel belasting over. Je kan dit berekenen door de waarde van de woning te nemen en daar de waarde van de schuld van af te trekken. Dan nog 20.000 euro vrijstelling (per persoon, gehuwd of niet..?) eraf trekken. Van het bedrag dat overblijft neem je 4% en die 4% betaal je belasting over. (komt bij je belastbaar inkomen)

(de waarde van de woning is de WOZ waarde keer een factor uit een tabel, vaak 0,85, om de waarde in het economisch verkeer te berekenen. verhuurd is ie minder waard)