klopt het dat mijn appartement automatisch verwarmt buiten de thermostaat om?

Ik woon in een appartement op de hoek en begaande grond van een appartementgebouw. Voor de verwarming maak ik gebruik van een klokthermostaat in de woonkamer en op de vewarmingen in de woonkamer (2 stuks) zitten "normale" kranen (die volledig/gedeeltelijk open en dicht kunnen). Voor de verwarmingen in de overige ruimtes heb ik thermostatische kranen.
Nu het weer wat kouder is buiten (rond de 10 graden celcius) viel het mij op dat mijn klokthermostaat altijd een temperatuur aangeeft tussen de 19-21 graden. Ong. 2 mnd terug heb ik mijn appartement verbouwd (schilderen en stucadoren) en toen is de klokthermostaat er ook afgeweest. Dus mijn vermoeden was dat deze of defect was of mischien verkeerd ingesteld. Nu heb ik hem zo ingesteld dat hij bij opstaan naar 18 gr gaat, bij vertrekken naar 15 graden en bij thuiskomen naar 19 gr maar mijn klokthermostaat blijft nog steeds rond de 19-21 gr aangeven ongeacht het tijdstip dat ik er op kijk.
Hoe komt dit? Is mijn klokthermostaat of bijv. ketel evt. defect? Of wordt mijn appartement automatisch verwarmt door de andere appartementen in het gebouw waardoor de temperatuur gewoon nooit lager is dan 19-21 gr?
Als het een defect lijk te zijn, wat kan ik dan het beste doen om te achterhalen wat het defect is?

Als het geen defect is en komt door de verwarming vd overige appartementen, betekent dit dan dat ik alleen gas verbruik voor douchen en de vaatwasser en de kraan? Zo ja, hoe kan ik mijn klokthermostaat dan het beste instellen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.4K

Antwoorden (5)

Een thermostaat wordt maar op twee draadjes aangesloten. Een gewone aan/uit-thermostaat maakt het niet uit hoe de draadjes zitten. Een modulerende thermostaat geeft een melding als er iets niet klopt.

Je zou kunnen proberen om een gewone thermometer bij je thermostaat te zetten. Zo kun je zien of je thermostaat wel de juiste temperatuur aangeeft.

Ook kun je bij je ketel zelf controleren of hij aanstaat.

Het is de laatste dagen erg zacht weer geweest, dus de kans is groot dat de verwarming gewoon nog helemaal niet nodig geweest is.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi Bamibal,
Ik heb idd een modulerende thermostaat en hij geeft geen storingsmelding. Ik zie alleen het pijltje omhoog nu constant knipperen (als de temp. aangepast wordt is er een pijltje omhoog of naar beneden af te lezen). Volgens mij komt dit omdat hij nu ingesteld staat op 15 gr maar het binnen nu 20.5 gr. is. Is dat logisch? Hoe kan ik bij de ketel zelf controleren of hij aanstaat? (sorry ben niet zo handig hiermee) Goede tip om een normale thermometer er naast te houden en te kijken welke temperatuur deze aan geeft, dank!
Het eerste wat ik kan zeggen is dat je appartement erg traag zal afkoelen. Natuurkundig is het zo dat hoe groter het temperatuurverschil, hoe sneller de afkoeling zal plaatsvinden.

Over de vraag of je appartement wordt "opgewarmd" door je "buren". Dit is zo indien de temperatuur van een appartement dat tegen jou aan ligt hoger is dan dat van jou appartement.

Daarnaast moet je rekening houden dat als jij 19 graden afleest dit een temperatuur is die varieert tussen 18,5 en 19,4 graden. Echter omdat jou thermostaat geen decimalen weergeeft kun jij dit niet zien.

Hopelijk kun je hier iets mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Bart,
Mijn thermostaat geeft wel halve decimalen aan, bijv. 19,5 graden.
Kan het in jou ogen kloppen dat het nu buiten 10 graden ongeveer is en bij mij binnen 20,5 graden terwijl de klokthermostaat ingesteld staat op 15 graden of is er mogelijk iets fout?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah, dan varieert je temperatuur op dat moment tussen 18,8 en 19,2 graden.
Indien jij jou huis een tijdje terug tot de 21 graden hebt opgestookt kan dit best kloppen. Objecten zoals meuebels en muren nemen erg veel warmte op en stralen deze ook terug naar je kamer. Hoe beter je huis geïsoleerd is hoe minder snel je huis afkoelt. Onthoud ook, dat aangezien je in een appartement woont je maar 3 oppervlakten hebt (indien je je eigen appartement het beschouwd als een kubus/balk) waaraan je warmte verlies. Jij hebt pech omdat je op de hoek woont, anders waren het er maar 2. Boven, onder (kelder?) en links of rechts zijn andere kamers, die (nagenoeg) dezelfde temperatuur hebben als jou appartement. Hieraan verliest jou appartement dus (bijna) geen warmte. Jou stelling kan dus best kloppen, afkoelen duurt vrij lang, zeker als je de deuren en ramen dicht houdt.
Een kennis van mij heeft ooit de slaapkamer van zijn appartement geisoleerd omdat hij de temperatuur niet lager kreeg dan 20 graden.
Blijkbaar zijn de tussenwanden van de appartementen niet geisoleerd zodat, als je tussen de 'bejaarden' woont, je zelf de kachel niet aan hoeft te hebben. Lekker goedkoop toch?
Als je radiatoren koud blijven, zal dit effect bij jou waarschijnlijk ook optreden.
Zet je thermostaat zo laag mogelijk, en wacht een paar dagen af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zet hem even op 25 graden, dan weet je direct of hij wel werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goede tip, dank je!! ga nu proberen of hij dan ook die temperatuur gaat halen.
Heb je een eigen ketel, of misschien blokverwarming?
Als je een eigen ketel hebt, is het voordelig voor jou, want dan stook je bijna niet. Misschien lopen in dat geval de verwarmingsbuizen door jouw ruimte.

In geval van blokverwarming, kan het wel eens zijn dat het gezamenlijk verbruik van alle flats wordt verdeeld over de gebruikers. In dat geval is het dus onvoordelig voor jou, want dan betaal je mee voor het (grotere) verbruik van de buren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een eigen ketel en geen blokverwarming.
Zo te merken profiteer ik dus vd verwarming van mijn buren en is dat in mijn voordeel.
In dat geval zou mijn verbruik dus ook super laag moeten zijn, iemand een idee hoe hoog mijn verbruik ongeveer zou moeten liggen? Ik zit hier alleen, werk overdag en ben s avonds en weekend wel regelmatig thuis. Als ik thuis ben staat de verwarming uit in de zomer en in de winter tussen de 19-21 graden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je daar je energieleverancier voor kan bellen; die kan je zeker gegevens geven van vergelijkbare woningen. Of als je "gasverbruik berekenen" googlet, krijg je een aantal sites waar je dat kan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ga ik doen, dank voor je reacties!