Is een bouwtekening eigenaar van een architect of opdrachtgever.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
5.4K

Het beste antwoord

Een bouwtekening kan geen eigenaar zijn van iets of iemand. Wel kan zo'n tekening eigendom zijn van iemand, in dit geval de architect. Dat is degene die de bouwtekening maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De architect maakt hem maar de opdrachtgever betaald ervoor dus die is eigenaar.
Het kan zijn dat de architect in de kleine letters zet dat eenzelfde gebouw neerzetten, alleen in overleg met hem mag.
Dus dan kun je niet zomaar de tekening naar iemand anders doorschuiven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bouwtekening is van de architect. De aannemer die de opdracht geeft aan de architect krijgt een kopie, origineel heeft de architect nodig voor eventuele schade die er is ontstaan aan het project.

Toegevoegd na 42 minuten:
Het origineel is de blauwdruk en blijft altijd in bezit van architect om wijzigingen die door derden kunnen worden aangebracht te voorkomen bij eventuele schades aan het project. In tegenstelling wat ik hierboven schrijf is de tekening (kopie) dus voor de opdrachtgever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Datgene wat er opstaat, dus het ontwerp, is het geestelijk eigendom van de architect (Geneefse Conventie). En dat zal ook altijd blijven tenzij de architect daar schriftelijk afstand van heeft gedaan (doet ie zelden).

De materiele waarde, zeg maar het stuk papier is eigendom van de opdrachtgever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bouwtekening is eigendom van degene die hem maakt of van degene die de tekening gekocht heeft.
Het ontwerp dat op de bouwtekening staat blijft eigendom van de ontwerper, dus de architect kan bepalen dat het ontwerp op de tekening maar één maal door de opdrachtgever in een bepaalde situatie uitgevoerd mag worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tekening is eigenaar van de architect. Begin dit jaar is daar nog een pijnlijk voorbeeld van in het nieuws geweest. Voor het nieuwe museum in Antwerpen (het MAS), is men in het lastenboek vergeten de rechten te laten overdragen van architect naar stad Antwerpen. Gevolg: voor elke brochure, foto, reclamefolder, tekening,... van het MAS passeert de architect langs de kassa. Die man wordt slapend rijk.