hoe zet ik de gaskachel aan?

ik zie 2 knoppen. ervan heeft een rood sterretje erop en de knop er naast heeft een witte stip. Als ik het knopje met de witte stip indruk dan gaat de rode knop ook naar beneden en als ik de rode indruk gebeurd dat niet. Verder zit er een draaiknop op met de standen. Er is ook nog 1 zwarte knop en volgens mij moet je het vlammetje daarmee ontsteken. Ik heb geen idee hoe het werkt en we hebben al meerdere pogingen gedaan zonder succes. wie o wie heeft er een antwoord voor mij? red ons van de kou!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
76.7K

Het beste antwoord

Eerst moet je aan de zijkant van de kachel het draaiknopje openzetten zodat er gas kan komen. Dan hou je de witte knop ingedrukt terwijl je de knop met het rode sterretje stevig meerdere malen indrukt om het gas te laten ontvlammen. Zie je een stabiel vlammetje, dan kan je de waakvlam naar een hogere stand zetten en de witte knop loslaten.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ik de witteknop indruk gaat de rode ook gelijk naar benede :( ik heb er trouwens even een foto bij gezet :P
Amadea
12 jaar geleden
Sorry, maar er is op dit moment nog geen foto te zien!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JAAA HIJ DOET HETTT!! na een tijdje op dat klopte te hebben geramd deed hij het eindelijk hardstikke bedankt :)

Andere antwoorden (1)

Indien je mogelijk alles goed doet, kan er nog een ander probleem zich voordoen.
De leiding is voor een deel gevuld met LUCHT.
Als je drukt hoor je een click, dat is de electrische ontsteker.
dan zou je door een glaasje heen een vonk moeten zien!
Maar er moet dan wel gas je kachel in stromen.
Indien een kachel is verplaatst of een lange tijd niet werkt, kan er veel lucht in de leiding zitten.
Al die lucht moet er via een heel klein gaatje naar je ontsteker ( vonk) stromen.
Dat kan soms heel erg lang duren voordat alle lucht er uit is en er dus ook geen vlam zichtbaar wordt.
Dan dus ingedrukt houden en regelmatig even een click geven voor de ontsteking.
Zie je een vlammetje, dan nog even de knop ingedrukt houden, anders gaat hij weer uit.
Blijft hij branden, dan kan je de knop los laten en er aan draaien totdat je een tik hoort, dan gaat je kachel branden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even een aanvulling, laat de knop beetje bij beetje los, anders gaat hij alsnog uit.
+je voor Ed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja sommige kachels zijn daar gevoelig voor.
En natuurlijk als hij iets te lang uit is, gaat zijn thermische beveiliging aan en moet je wachten totdat hij is afgekoelt.