Hoe maak je ouderwetse stijfsel voor textiel?

Mijn moeder deed dit vroeger wel eens maar die kan ik helaas niet meer vragen. Het was iets met zetmeel of maizena, kan dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
41.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met welk doel is dat dan ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor stoffen decoratie dingen die ik zelf maak.
Arkesjp
een jaar geleden
Klopt. Kijk anders op google krijg je antwoord.
Ik gebruik het voor schilder op doek

Het beste antwoord

Vroeger had je tarwestijfsel. Blijkbaar kun je bij Kruideniersmuseum Opoe’s erfenis in Ruinerwold nog het benodigde poeder kopen. Het museum is elke vrijdag en zaterdag geopend en de entree is gratis. Zie het artikel.

Toegevoegd na 2 minuten:
En dit recept vond ik online (zie tweede bron):
"Vermeng geleidelijk 400 g tarwezetmeel met 1150 ml gedestilleerd of gekookt water tot een glad papje. Voeg de rest van het water toe en verwarm in een steelpannetje onder voortdurend roeren. Blijf gedurende 10 minuten roeren. Laat de pap gedurende een uur koken totdat het geheel is ingedikt. Schenk het stijfsel over in steriele containers en laat het geheel afkoelen.
Het stijfsel zal zich dan vormen tot een pasta of gelei. De pasta kan weer worden opgelost in heet, kort daarvoor gekookt water, 200 g op 1 liter. Bij gebruik mag het tarwestijfsel niet te waterig zijn. er bestaan veel mengverhoudingen, afhankelijk van het materiaal dat wordt gebruikt. Sommige stijfsels dikken gemakkelijker in dan andere."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mijn oma deed dat met behangselstijfsel, supereffectief, maar dat gaat je misschien te ver.
Ik herinnerde me dat ze ook wel eens suikerwater gebruikte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stijfsel is zetmeel. De naam zetmeel komt voort uit het winningsproces van het zetmeel uit de plant. Na het verpulpen van de plantencellen met water komt het zetmeel vrij uit de cel en zet het zetmeel zich, bezinkt, als een wit poeder op de bodem van bereidingsvat, dit in tegenstelling tot meel dat droog gemalen wordt. In het Duits heet zetmeel Stärke. Deze naam slaat op een van oudste toepassingen van het zetmeel: het stijven, sterken van doek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En weer een -1 zonder opgaaf van reden....
Wij gebruikten vroeger aardappelzetmeel hiervoor. Even oproeren met koud water en daar het textiel doorheen halen. Laten drogen en daarna strijken.