Wat zijn voordelen van een indiviuele verwarminsinstallatie ten opzichte van blokverwarming in een flatgebouw?

De blokverwarming die hoort bij het flatgebouw waarin ik woon (en ook bij de buurflat; waarin volgens mij de ketel staat) is aan vervanging toe.
Nu wil men deze vervangen door individuele verwarmingsinstallaties; dus per appartement. Ik vraag me af waarom de keuze daarop gevallen is; zou het niet minder sloopwerk zijn en ook goedkoper om een gezamenlijke installatie aan te leggen voor alleen ons gebouw? (het andere gebouw heeft intussen al individuele verwarming gekregen, dus die doet sowieso niet meer mee).
Alle radiatoren, buizen etc... gaan ook vervangen worden. Misschien dat dat ook had kunnen blijven zitten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Antwoorden (2)

Als je gezamenlijk neemt heeft als nadeel dat de verdeling van de kosten nooit 100% eerlijk, de meters die het verbruik meten is niet perfect, ook een nadeel is dat de kosten van een ketel voor de hele flat eerder meer is dan minder en bij storing toch de hele flat koud zit. Bij een eigen ketel ben je zelf verantwoordelijk, de radiatorsenz die je nu heb kunnen blijven zitten er zal wel wat leidingen omgelegd moeten worden want ik neem aan dat ook warmwater van de ketel gaat komen. Probeer wel in overleg de plaats van de ketel te krijgen waar jij hem wilt, niet dat ze hem ergens neer hangen wat voor hen makkelijk is en voor jou een rot plek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind juist dat blokverwarming vaak duurder is omdat velen maar raak stoken en daardoor vaak een flink bedrag betaald moet worden voor de verwarming.Met een eigen ketel kan je zelf bepalen hoe veel je verbruikt en zal de gasrekening vaak lager zijn dat met een blokverwarming.