Een vriend komt tijdelijk bij mij wonen, tips?

Een vriend van mij komt tijdelijk bij mij wonen wegens omstandigheden, Ik heb een kamer leegstaan en ik vind het ook wel gezellig. Ik woon in een sociale huurwoning en ik mag niet onderverhuren, het moet dus allemaal onofficieel.
Hij heeft een fulltime baan en dus ook genoeg geld om mee te betalen aan de vaste lasten en boodschappen.

Ik weet alleen niet zo goed hoe ik het moet aanpakken, waar moeten we rekening mee houden als we afspraken gaan maken?

12 jaar geleden
in: Wonen
8.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk maar uit: voor je het weet geeft iemand je aan en ben jij de pineut.
zondag
12 jaar geleden
Tip? Niet aan beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je beseft zelf al dat het officieel niet kan en je weet dus ook welk risico je neemt. Kan hij niet tijdelijk een vakantiehuisje huren? Dit is er het goede seizoen voor. Of een huis dat via de leegstandswet verhuurd mag worden? Nederland staat er vol mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag best iemand tijdelijk onderdak bieden hoor, dus een logé hebben. Zou een beetje raar zijn als dat niet zou mogen. Wat je onderling afspreekt over al dan niet financiele bijdragen voor het huishouden gaat toch verder niemand wat aan denk ik. Als mijn zus hier (bijvoorbeeld) 2 maanden komt logeren omdat ze in het buitenland woont, mag dat gewoon. En als zij maar daar 100 of 1000 euro voor geeft, of gewoon meehelpt in het huishouden en eten kookt, maakt allemaal niets uit..... Op het moment dat je een vreemde/kennis of toch zelfs een vriend/familielid bij je laat "wónen" (wat iets anders is dan logéren), en dus maandelijks een vaste bijdrage voor huur en overige kosten laat betalen ben je dus aan het onderverhuren. Daar is wel degelijk een onderscheid. Anders zou niemand ooit meer een logé'tje hebben, maar altijd standaard een "onderhuurder" hebben...das toch raar.....

Het beste antwoord

Allemaal al goede antwoorden hierboven. Als jullie echt een gezamenlijke huishouding gaan voeren (gezamenlijke boodschappen, hij mag bij normaal gebruik alle elektrische apparaten gebruiken, het huishouden is verdeeld, etc.), zou ik in jouw geval kiezen voor het openen van een en/of rekening. Dit is een bankrekening op jullie beider naam, waarvan jullie ook beiden een pinpasje (en via internetbankieren en Ideal), toegang toe hebben.

Vervolgens spreek je een vast bedrag af wat jullie beiden aan het begin van de maand op die bankrekening storten (kan je auto. instellingen vanaf je privé-rekening). Van dat door beiden gestorte geld, worden (al dan niet middels automatische incasso), alle gezamenlijke vaste lasten betaald (gas, water, licht, kabel, internet, etc.) en alle variabele kosten die voor jullie gezamenlijke huishouding zijn (bijv. de supermarktboodschappen) - er van uit gaande dat jullie hiervan beiden de helft voor jullie rekening nemen - . Daarnaast worden ook alle vaste lasten die tot het huis behoren (rioolrecht, inboedelverzekering, opstalverzekering, etc.... en uiteraard de huur), van deze gezamenlijke rekening betaald.

Alle andere uitgaven, bijv. vaste lasten die enkel voor jou van belang zijn (zorgverzekering, mobiel telefoonabonnement, kosten voor je auto als je die hebt - er van uit gaande dat hij die auto niet (veel) gaat gebruiken -), blijf je dan gewoon van je eigen rekening betalen. Ook variabele uitgaven die niet aan het huis toekomen (bijv. kleding, schoenen, persoonlijke verzorgingsartikelen, etc.) kan je dan gewoon van je eigen rekening betalen. Op je huidige eigen rekening blijven gewoon al je inkomsten binnenkomen uiteraard.

Dezelfde constructie geldt voor hem (persoonlijke vaste/variabele kosten van eigen rekening, gezam. uitgaven van de gezam. rekening). Op deze manier hebben jullie beiden volledige vrijheid over de gezamenlijke rekening, maar ook volledige controle over elkaars gezamenlijke uitgaven. De persoonlijke uitgaven van jullie beiden blijven buiten schot, omdat jullie die gewoon van je eigen privé-rekening blijven financieren. En omdat je inkomsten (net zoals nu) op jullie beider privé-rekeningen komen, kan de ander nooit meer geld verkrijgen dan op de gezamenlijke rekening staat (het privé-vermogen of de privé-schuld van de ander blijft zo voor jullie beiden buiten schot.

Het belangrijkste - wat je ook al te horen had gekregen van anderen - ZET ALLES OP PAPIER en leef beiden de gemaakte afspraken na!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

- Het is belangrijk van elkaar te weten hoe jullie over geldzaken denken. Je zult afspraken moeten maken over de wijze waarop de vaste en variabele lasten betaald gaan worden.

- Afspraken maken over de verdeling van de huishoudelijke taken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ie zich niet laat inschrijven bij de gemeente op jouw adres, kan jij ook forse boetes tegemoet zien als de gemeente erachter komt. Als ie zich wel inschrijft raak jij waarschijnlijk je huurtoeslag kwijt. + illegale onderverhuur is vaak een geldige reden voor je verhuurder om het huurcontract op te zeggen. Kijk dus voor de zekerheid of hier iets over is opgenomen in je huurcontract.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees hier eerst maar eens alles over illegale onderverhuur.

Bij zelfstandige woonruimte heb je volgens de wet huurbescherming en kan de echte huurder je er dus niet zomaar uitgooien. Zelfs al heb je alleen een mondelinge afspraak gemaakt, want een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst.

Dus stel dat het niet bevalt: hoe wil je hem dan weer weg krijgen?

Voor de verhuurder is onderhuur vaak een geldige reden om de huurovereenkomst met de echte huurder op te zeggen.
Dus het kan ook nog zijn dat je zelf er uit moet.
Want stel dat iemand in de buurt jou verlinkt? Voor je het weet ben je de pineut.

http://www.woonhelpdesk.nl/index.php?wonen=1&artikel=28

Hoe het tussen jullie onderling geregeld moet worden, is een kwestie van alles op papier zetten.
Bonnetjes bewaren.
En:
Beter te veel afspraken dan te weinig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo, stoer hoor. Het lijkt me best moeilijk. Ik zou heel goed nadenken over wat je allemaal niet zou willen in je huis en daar hele goede afspraken over op papier te zetten. Denk goed na wat je vervelend vindt, wat je irriteert etc. Wil je dat hij iets aan het huishouden doet? Mag hij je wasmachine gebruiken en zo ja, wanneer of tot hoe laat? Mag hij je schuur vol spullen zetten of zijn spullen in je kast zetten? Als er vriendinnen van je langskomen, mag hij dan ook beneden zitten of wil je privacy dan? Mag hij je chipskast leegroven, of houdt hij zijn voedingsmiddelen boven? Mag hij lawaai maken met zijn vrienden als jij ochtenddienst hebt, of alleen in het weekend etc.

Denk heel goed na wat je belangrijk vindt en zet dus alles heel goed op papier. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt er beter niet aan beginnen als het om een periode gaat langer dan enkele weken (Dan is het nog "logeren"). Je bent niet in de positie om een kamerhuurcontract af te kunnen sluiten, dus moet je e.e.a. regelen op basis van mondelinge afspraken, en dat gaat vaak mis. Zorg ervoor dat je vriend zich niet bij Gemeente kan inschrijven op jouw adres, anders heeft dat consequenties voor je mbt huurtoeslag en als je nu alleen woont ook mbt belasting, gem. heffingen en waterschapslasten. Hij heeft een full-time baan, dus kan ook gewoon zelf iets huren, bijv. een kamer. Dus spreek een termijn af waarbinnen hij eigen woonruimte moet hebben gevonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet ook niet dat bepaalde woonbelastingen hoger zijn als je i.p.v. allen nu met z'n tweeën daar woont.