Kan ik een spaarlamp van 15 W (vergelijkbaar met 75 W in het oude systeem) nu in een oude armatuur doen die max. 60 W aankan? Of is dat af te raden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

De spaarlamp ontwikkelt veel minder warmte. Een gewone gloeilamp zet 90 a 95 procent van de energie om in warmte, en daar is het socket op berekend. Bij een spaarlamp wordt de energie grotendeels omgezet in licht. Je kan zelfs zonder probleem een nog zwaardere spaarlamp in het socket draaien, zolang het effectieve verbruik niet hoger is dan 60 watt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

de lamp gebruikt nu 15 inplaats van 60 wat en geeft bovendien geen warmte af .kan dus wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
normalitair zal het geen problemen opleveren. het maximum vermogen was vooral gericht op warmte intwikkeling, welke bij spaarlampen nagenoeg afwezig is