Hoe kan het dat bij mij thuis de lampen steeds heel snel kapot gaan?

Afgelopen week is een aantal lampen 5 stuks kapot gegaan. Niet allemaal tegelijk, maar bijna elke dag wel eentje.
Dit gebeurt eigenlijk al vanaf dat we hier zijn komen wonen (nieuwbouw).
Steeds springen er in korte tijd meerdere lampen. LED, Halogeen, spaarlamp en gloeilamp.... maakt niet uit. Ze gaan stuk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
3K

Het beste antwoord

Het zou kunnen dat je last hebt van piekspanningen. Het kan verstandig zijn om eens een elektricien te vragen om dat te meten.
bamibal
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

OF je koopt al je lampen bij goedkope winkels - waar zeker nog wel eens flinke partijen van beduidend mindere kwaliteit worden verkocht (kost niks, maar dan heb je ook niks) - OF er is iets niet helemaal in orde met de stroomvoorziening in je huis. Eerlijk gezegd heb ik niet de expertise om daar iets over te kunnen zeggen.

Er is nog een dingetje waar ik nooit het fijne over heb uitgevonden maar dat er wellicht ook mee te maken kan hebben : als ik Crocs draag (en dat doe ik graag) wordt ik op bepaald vloeren op een of andere manier statisch geladen. Ik merk dat doordat ik dan stroomschokjes krijg als ik metaal aanraak (auto, boodschappenkar etc). Ook is het me in die toestand al twee keer gebeurd dat er iets kapot ging ls ik (vermoedelijk ??) statisch geladen was : een keer een lamp (met schakelaartje, niet met grote lichtknop) en een keer een stijltang van mijn dochter. Wellicht zou er ook iets dergelijks aan de hand kunnen zijn. En dan hoeft het niet eens per se aan Crocs te liggen zoals bij mij, maar ook sommige soorten (synthetische) vloerbedekking of sokken kunnen je ' opladen' , waardoor de spanning weg moet.

Verder vraag ik me af of er ook iets met vocht aan de hand zou kunnen zijn - want met vochtig weer zoals de afgelopen dagen willen inderdaad nog wel eens lampen springen (spontaan), maar ook mijn draadloze deurbel (die nog niet is gemonteerd maar op de koelkast staat) is op de vreemdste momenten van de dag aan het ' belletje lellen' .

De eerstgenoemde verklaring echter - goedkope lampen - lijkt me vooralsnog de meest voor de hand liggende. Een samenspel van factoren zo natuurlijk ook nog kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen, belletje lellen???
En niet gemonteerd?
Waar haalt hij dan die spanning van dan?
Weet je dat statisch geladen erg vervelend kan zijn voor je gezondheid en soms de oorzaak is van veel vage klachten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zitten wel batterijen in - alleen het ' knopje' hangt nog niet buiten, dus het kunnen geen ' menselijke' belletjelellers zijn. Ook niet mijn kinderen, want het gebeurt ook als die op school zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@marleen, zitten de buren niet per ongeluk op dezelfde frequentie? Hadden wij ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist Mriek, dat zou heel goed kunnen, zelfde golflengte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nope, helaas ; de enige twee buren die binnen bereik zitten, hebben gewoon een analoge bel ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
't Is gewoon een overgevoelig prutding.
Heb ook ooit zo'n brandmelder gehad ; dat gaat hem niet worden dus. (Vandaar dus ook dat-ie nog altijd niet gemonteerd is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen onbekende energie!!
Kan dan nog vocht zijn, een soort kleine kortsluiting.
Door het kleine vonkje dat iets warmte geeft, stopt de kortsluiting, ja je ziet wel, ik haal er niet direct de geesten bij :-))
maar het blijft bijzonder, mogelijk kan jij een T.L lamp een klein beetje laten gloeien door je statische lading, moet kunnen heb ik ergens gelezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou; een klein beetje ; flink zelfs. Niet dat je er bij kunt lezen, maar wel in zo verre dat je zeker weet dat het geen gezichtsbedrog is.
Ik vermoed inderdaad dat het vocht is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je dat zonder je crocks niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, zonder crocs kan ik gewoon uit de auto stappen of bij de C1000 winkenel (dat zijn de twee voornaamste plekken waar ik er last van heb) zonder klap te krijgen. Het is dus echt de synthetische schoenen op de verkeerde vloer.
(Met de bel heeft het niks te maken trouwens ; thuis ga ik altijd blootvoets, zomer en winter).
bamibal
12 jaar geleden
Hoi Marleen, ik heb gehoord dat deurbellen ook kunnen reageren op andere zenders, zoals de afstandbediening van een garagedeur, de centrale deurvergrendeling van een auto, etc. Sommige deurbellen kun je op een ander kanaal instellen, misschien helpt dat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijft ongezond Marleen die statische electriciteit, zou die crocs echt weg doen.