Geluidsoverlast is nooit toegestaan.... Je mag gehorig zijn van smorgens 10 tot savonds 10.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin minnen want je hebt helemaal gelijk. Zie mijn antwoord hieronder. Van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag natuurlijk altijd 'gehorig' zijn ;p
Particulier gezien vanuit de norm van fatsoen, door de week 8 uur, zat. 9 uur en voor de zondag 10 uur of geheel niet.
gezien van uit bouwvakkers door de week 7 uur , helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Waarom?!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben je bouwvakker?midden in de donkere winter, slapen nog veel mensen om 7 uur in de ochtend, vandaar HELAAS.
De geluidsgrenzen voor particulieren woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt:
gemiddeld piekbelasting
overdag (07.00 - 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A)
's avonds (18.00 - 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A)
's nachts (23.00 - 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A)
Deze normen gelden niet voor bijzondere situaties
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geluidsoverlast is nooit toegestaan.

Er is al eens een hele lange discussie hierover geweest, dat je lawaai zou mogen maken tot 22:00 's avonds.
En hier heb ik het normen lijstje met de Db's al voorbij zien komen.
Dit is een richtlijn. Een boormachine komt al dik boven de Db's die genoemd zijn, dus dat tot 22:00 uur gaat al niet op en is onzin.

Als jij er aantoonbaar last van hebt, je moet bv de TV harder zetten omdat je het anders niet kan verstaan, je geen rust kunt genieten etc. dan is er sprake van overlast.

De beste oplossing is om de veroorzaker aan te spreken en afspraken te maken.

Mocht er geen gehoor aangegeven worden dan kan je bij verstoring van jouw woongenot de politie inschakelen. Deze moeten wel de overlast constateren en adhv de geldende normen, eventueel optreden als deze wordt overschreden.
Dus resumerend: Aantoonbare geluidsoverlast mag nooit.

Zie overigens mijn antwoord in deze vraag, niet gekozen als beste antwoord, maar wel degene die de wettelijke onderbouwing geeft. (derde antwoord)

http://www.goeievraag.nl/vraag/hoelaat-savonds-mogen-buren-lawaai.196890
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan vraag ik me toch af hoe ik me werk volgens jouw zou moeten doen?
Die boorhamers van mij maken behoorlijk veel herrie.
Maar volgens jouw eerste zin zou dat dus nooit mogen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je begrijpt hem verkeerd. Iemand die met een boorhamer aan de slag gaat, prima. Niets aan het handje.
Echter, als iemand (de buren) bv er overlast van ondervinden, en die overlast wordt geconstateerd, zijnde door politie of gemeente-boa's, zal er iets ondernomen moeten worden tegen de veroorzaker. De overlast zal worden besproken, als jij jouw werk moet doen, zal de bewoner er maar even mee moeten leven. En zullen er afspraken gemaakt moeten worden.
Echter stel dat jij om 18:00 uur nog aan het boren bent, en de baby van de buren trilt bij wijze van spreken uit zijn wiegje, is dat echt een vorm van overlast, ongeacht het tijdstip.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies, heb je ff gecompenseerd..+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die baby heeft dan, net als iemand die nachtdiensten draait, echt pech. (ik kan het niet netter zeggen) Neem een grote verbouwing in een rijtjes huis:
Dan kan je fijn de politie geen bellen, maar de geluidsoverlast zal echt een paar weken duren.
En ik heb nog nooit een normale verbouwing gezien die gestopt werd wegens geluidsoverlast.
Ik heb zelf wel eens geprobeerd tijdens een klus, mijn herrie aan te passen aan de slaaptijden van een baby: Dat is dus echt niet te doen. (de bewoners hadden de herrie onderschat en de buren niet gewaarschuwd) (het is aan de bewoners om op tijd aan te kondigen dat er overlast gaat komen, maar dat hoeven ze niet eens te doen. Wel netjes natuurlijk om het wel te doen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja:
wat volgens mij belangrijk is:
De tijdelijke overlast van een verbouwing. (een week tot maximaal een paar maanden)
Tegenover de continue overlast van een geluidsinstallatie of een bedrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jackd, doorgaans gaat het zo. Omdat de bewoners ook best begrijpen dat het niet anders kan. Maar goed, als de bewoners in opstand komen dan heb je echt als uitvoerder een groot probleem. Ik ben er zelf ook bij betrokken geweest helaas. Ivm heien die zeker nog 3 weken zou gaan duren, hebben bewoners van een nagelegen oud appartementen complex spoedbezwaar aangetekend bij de gemeente. Het complex was oud en had enkele beglazing. Door het heien trilden de ruiten in het complex. De gemeente heeft toen bevolen het werk stil te leggen. Het kostte de aannemer bijna 80.000 euro per dag als hij niet kon doorwerken. De aannemer heeft voor een "goedkopere" oplossing gezorgd en bij alle bewoners aan de werkzijde van het appartement dubbel geluidswerend glas laten plaatsen.
Na controle van de gemeente mocht hij pas weer aan de slag. Beste investering, maar nog steeds goedkoper dan 3 weken stil liggen. Als je zelf uitvoerder bent, kan je je daar wel wat bij voorstellen denk ik. Dus zo simpel als je zegt: "Dan heb je pech" gaat echt niet altijd op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En Jackd, nog eentje, wat dacht je van uitbreidingen bij vliegvelden? Meer overlast, bij Schiphol mochten ze bepaalde landingsbanen niet gebruiken totdat ze de omwonende gecompenseerd hadden met oa isolatie.