Ben ik aansprakelijkheid voor schade na eindcontrole huurwoning?

Ik heb een woning gehuurd en daarin verbouwd. Deels moesten wijzigingen terug veranderd worden in de oude staat.
De wijzigingen die gedaan moesten worden zijn bij een eerste controle op een formulier ingevuld.
Ik heb dit formulier opgevolgd zoals hoort en bij de eindcontrole is dit door mij en de controleur ondertekend.

Echter is er schade aan de woning die niet op het controle formulier is ingevuld. Kan ik hier nu achteraf een rekening voor krijgen?? De controleur heeft dit niet geconstateerd bij de eerste en bij de eindcontrole met sleuteloverdracht.

Ben ik dus alsnog aansprakelijk, ondanks volledige overdracht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
5.8K

Het beste antwoord

Het antwoord op jouw vraag is afhankelijk van de situatie.

In de eerste plaats: had de woninginspecteur die schade redelijkerwijs kunnen waarnemen of zit het op een "verborgen plek"? In het laatste geval kan ik me voorstellen dat de verhuurder zal proberen om de kosten alsnog op jou te verhalen. Dat zal zeker het geval zijn als jij moedwillig geprobeerd hebt de schade te verhullen, b.v. door behang over een verwoeste muur te plakken. Of als je bijvoorbeeld het binnenwerk uit de cv-ketel hebt gesloopt.

Je mag niet van een inspecteur verwachten dat hij zoiets bij een inspectie gaat controleren. In zulke gevallen zal hij de kosten wellicht inhouden bij terugbetaling van de waarborgsom (als je die tenminste hebt betaald toen je de woning ging huren). Het lijkt me niet onredelijk dat hij eventuele meerkosten alsnog bij jou in rekening brengt.

Ten tweede: had de sleuteloverdracht direct na afloop van de eindinspectie plaats? Als je de sleutels (één of meer dagen) na de inspectie hebt ingeleverd, dan zou de verhuurder kunnen aanvoeren dat jij de schade ná de eindinspectie hebt toegebracht.

Ten derde: wat is de ernst van de schade? Over een kapot aanrechtkastje zal hij waarschijnlijk minder moeilijk dan dan over schade aan de cv-ketel.

Kortom, het is van veel factoren afhankelijk, maar als jij de inspecteur niet hebt "misleid", hij de schade redelijkerwijs had kunnen waarnemen én als je de sleutels meteen na afloop van de inspectie hebt ingeleverd, dan heeft hij juridisch geen poot om op te staan als hij de schade alsnog op jou wil verhalen.
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De schade is volledig zichtbaar, hij heeft de eindinspectie afgeraffeld (zijn tijd niet genomen) omdat hij zelf veels te laat was en de eventueel nieuwe bewoner ook al aanwezig was. De sleutels zijn direct na ondertekening ingeleverd. Er was geen verhulling, de woning was volledig leeg en het was overdag. Niet in alle ruimtes was licht aanwezig maar het was gewoon zichtbaar. Mondeling zelfs van tevoren aangegeven dat er schade was, oorzaak vorige bewoner, maar verschillende besproken dingen van toen was m al niet meer bekend. Punt is dat ik niet kan bewijzen wanneer de schade is ontstaan, doordat de vorige inspecteur dit ook nooit heeft opgemerkt en ik het verder niet gemeld heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De schade die ik zelf heb veroorzaakt heb ik ook grotendeels verholpen verder. En wat ik niet gedaan heb is aangegeven op het formulier, en op dat formulier staat ook dat ze daarvoor een rekening kunnen sturen. De rest staat dus nergens aangegeven. Het was ook niet zichtbaar bij de voorcontrole maar wel bij de eindcontrole.
Pieter2011
12 jaar geleden
Duidelijk! In dat geval hoef je je nergens zorgen over te maken en niets te betalen. De kosten zijn in dit geval absoluut voor rekening van de verhuurder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu maar hopen dat t stil blijft ;) Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Pieter2011
12 jaar geleden
Met je toelichting is duidelijk dat de zaak normaal is afgerond ten tijde van de eindinspectie en door inlevering van de sleutels. Mocht de verhuurder toch moeilijk gaan doen (wat ik betwijfel), dan moet je dat niet accepteren: hij heeft zijn kans voorbij laten gaan. Over een waarborgsom lees ik niets, dus die zul je niet hebben betaald. Dan is dit gewoon een geval van vette pech voor de verhuurder en een goede reden om de volgende keer wat meer alert te zijn.

Andere antwoorden (3)

Lijkt me van niet.
Anders kan de verhuurder van alles wel verzinnen om te verhalen. Desnoods een advocaat inschakelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eindcontrole dit zegt eigelijk al genoeg, ik denk dat voor de gebreken die hierna aan he licht komen geen rekening meer gepresenteerd kan worden, meestal wordt na de eindcontrolen ook gelijk de sleutel overgedragen. En is daarmee het huurcontract beeindigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vermoed dat u wel aansprakelijk bent voor deze schade.

De woningbouwvereniging kan stellen dat deze schade is ontstaan nadat de eindcontrole heeft plaats gehad en voordat er een nieuwe huurder in aan het werk ging.
En dat de schade dus door u moet zijn aangericht.

Uitsluitsel hierover geven de papieren die u bij het aangaan van de huur hebt getekend, en die u waarschijnlijk nogmaals zijn aangeboden bij de ondertekening na de eindcontrole.
Daar zullen alle voorwaarden van de woningbouwvereniging in bijgeleverd zijn.

Is dat niet het geval dan is er een kans dat u zich daar op kunt beroepen.
Maar uit de manier waarop u uw verhaal vertelt lees ik dat de schade u al langer bekend was, en ook dat u weet dat u daarvoor verantwoordelijk bent.

Misschien kunt u dan ook overwegen de verantwoording ervoor gewoon te dragen en de schade te herstellen.
Zoals eigenlijk de bedoeling is van dergelijke huur- en gebruiks-overeenkomsten.

Kunt u het niet betalen dan hebt u misschien een verzekering voor dergelijke schade.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schade is me wel al langer bekend, niet mijn schuld. Lees mijn reacties bij het antwoord van Pieter2011.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb gelezen dat de schade door een van de vorige bewoners van hetzelfde pand is aangericht. Heel vervelend voor u dat dat destijds niet is opgenomen in de beoordeling bij oplevering.
Helaas is dat wel op uw verantwoording niet genoteerd en hebt u uw handtekening gezet waarmee u aangaf dat u het eens was met al het bovenstaande. Een handtekening is een kostbaar goed. Die moet u echt pas zetten als u ook alle spreekwoordelijke kleine lettertjes hebt gelezen. Vergeet u alstublieft niet meer uit te zoeken waar u precies mee akkoord gaat zodra u ondertekend, en doet u dat alstublieft VOORdat u tekent.
Dat geldt voor ALLE overeenkomsten.
Het spijt me dat ik geen beter nieuws voor u heb.