Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom eten mussen de specie uit de muur?

Ik zie steeds weer de zijgevel dan de buren en soms ook in mijn eigen achtertuin, de muur steeds volzitten met mussen die de voegen tussen de stenen helemaal leegpikken. Waarom zouden ze dit doen? Missen ze dan massaal een bepaalde voedingsstof?

Picture for question
amc
12 jaar geleden
in: Wonen
13.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Of het ook bij mussen geldt weet ik niet, maar vogels eten zand/steentjes om het voedsel te verwerken in hun maag.
Bij parkieten word ook geadviseerd om in het voerbakje grind/zand toe te voegen en dit is precies even groot als specie korreltjes.. Dus waarschijnlijk doen zij dit om voedsel te verteren/vermalen in de maag

Heb het even opgezocht en het heet maagkiezel
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus ze hebben, als ik het goed begrijp, maagkiezel nodig?
@amc: ik zou naar de dierenarts gaan om dat aan te schaffen, je specie weg uit je muur, daar word je niet blij van. Zet het in een bakje onder die muur, misschien laten ze dan die muur wel met rust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja klopt, vogels hebben maagkiezel nodig (of vergelijkbaar uit de natuur) om die maagspier te stimuleren. Het is ook te verkrijgen bij de dierenspeciaalzaak. Wel een goed idee, misschien werkt het wel om er een bakje onder te zetten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1. Daar zat ik ook gelijk aan te denken.
amc
12 jaar geleden
Wat een goed antwoord en wat een goed idee!! Dank je wel. Het is heel gek, maar mijn muur laten ze met rust. Het is de muur van de buren, maar is wel dezelfde als ik heb en ook 2 jaar geleden nieuw gevoegd. Het regent op het moment (sinds lange tijd overigens) en nu zie of hoor ik geen mus. Ik zal eens wat maagkiezel aanschaffen voor de beestjes en mijn wintersilootjes voor voer er eens mee vullen. In een bakje staat het in de regen en dan zullen ze het niet eten denk ik.
amc
12 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt. Dank je wel. :)

Andere antwoorden (1)

waarschijnlijk zitten in de gaatjes van de voegen kleine insectjes die ze er tussen uit peuteren. Ik heb nooit gehoord dat mussen op specie leven
(Lees meer...)
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Dacht ik ook aan maar alles is zo strak en glad gevoegd
( dit is. nl. 2 jaar geleden helemaal vernieuwd)dat er geen gaatjes in te bepeuren zijn. Het zijn echte slopers. Het lijken wel bouwvakkers!! (^o^)
amc
12 jaar geleden
Ze leven ook niet van specie, maar ik dacht ( in mijn grenzenloze fantasie) dat het misschien een soort kalkgebrek kon zijn net zoals honden doen door ontlasting te eten als ze een bep. voedingsstof missen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding