Kan je fruitvliegjes ook bestrijden met zo'n vliegenstrip die je aan het plafond prikt .? komen ze daar op af of juist niet .

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
4.2K

Het beste antwoord

Een vliegenstrip werkt wel, een beetje...

Wij hebben afgelopen jaar (wegens een buurman die z'n afval 6 maanden op het balkon liet staan terwijl hij in het buitenland zat) een fruitvliegjes plaag gehad. Maanden lang, elke dag een paar honderd fruitvliegjes. Sindsdien vind ik mijzelf een fruitvliegjes expert :)

Wat het beste werkt (en het minste moeite kost/minste in de wegstaat). Haal een fles goedkope zoete wijn. Doe een klein laagje wijn in een kopje (of een plastic bekertje als je wilt) en doe er een klein druppeltje (echt heel weinig) afwasmiddel bij. Zet een paar kopjes neer op plaatsen waar ze vaak zitten.

Dit werkt omdat de zoete wijn de fruitvliegjes aantrekt. Normaal gesproken kunnen ze op water blijven staan vanwege de oppervlaktespanning. Doordat je er afwasmiddel bij doet wordt dit gebroken. De vliegjes zakken in het water en verdrinken.

Je laat de kopjes staan tot ze of vol zitten, of het vocht te ver verdampt is. En dan vul je ze opnieuw.

Daarnaast, en dit is net zo belangrijk, ga je met een stofzuiger minimaal 1 maal per dag langs de plaatsen waar ze dood liggen. (voornamelijk bij de ramen). Fruitvliegjes halen eten voor nieuwe eitjes uit dode soortgenoten. Als ze niets meer te eten hebben zijn ze zo snel mogelijk weg. Natuurlijk heb je het fruit en andere dingen al vooraf opgeruimd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens deze website wel:
Daarnaast bestaan er veel verschillende methodes om fruitvliegen te bestrijden die ook vaak in combinatie met elkaar gebruikt worden o.a; vliegenstrips, elektrische vliegendoders (met lijmplaat) en het voorkomen of verwijderen van broedplaatsen, daarnaast is een goede hygiene het belangrijkste!
http://www.megades.nl/tekst/141/Fruitvliegen.html

Er zijn ook alternatieven:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/insecten-en-ongedierte/73629-fruitvliegjes-plaag-effectief-fruitvliegjes-bestrijden.html

Toegevoegd na 2 minuten:
Kijk voor je antwoord ook bij het eerste antwoord op deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/fruitvliegjes-alleen-zomer-last-niks.108949
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vliegenstrip werkt voor geen meter bij fruitvliegjes.
Ze hebben enkel interesse voor je fruit, zelfs als het afgedekt is! We hebben al verschillende huis tuin en keuken oplossingen geprobeerd:

-Een schoteltje of bakje met een bodempje (0,5 cm) azijn plaatsen in de keuken of waar de plaag zich voordoet.
-Neem een sinaasappel en steek er kruidnagels in.
-Zet vleesetende plantjes in de keuken. De Byblis en Drosera soorten zijn dol op fruitvliegjes.

Het beste wat tot hiertoe werkt:
Zuig regelmatig alle fruitvliegjes op met een kruimelzuiger en leeg na elke zuigbeurt de kruimelzuiger buiten. Na enkele dagen zijn de fruitvliegjes verdwenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een potje met verse basilicum en weg fruitvliegjes