mag je klussen op zondag?

mag je op zondag klussen of is dat verboden. Met klussen bedoel ik, timmeren, schuren, zagen enz.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
89.4K

Antwoorden (27)

Natuurlijk, je mag doen wat je wil tussen 6 en 10 uur, anders kan het geluidsoverlast zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pfff als de buurman op zondagochtend om 06:00 uur al begint, bah Ik zou erheen gaan om te vragen of er niet nog even een paar uur gewacht kan worden, verbieden zal ik het nooit, omdat dat niet haalbaar is, maar wenselijk, nee...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de buurman om 6 uur begint dan krijgt hij de politie op zijn dak. Dat is overlast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar toch 3 +jes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin. Overlast is niet afhankelijk van tijden. Ja ik weet het, daar zijn de meningen over verdeeld. De tijden die overal genoemd zijn + de hoeveelheid decibel, zijn algemeen geaccepteerde geluidsnormen tussen bepaalde tijden. Een boormachine komt daar sowieso al boven uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier in de gemeente wordt het op prijs gesteld als je het niet doet. Ons maakt het niet zoveel uit, maar we genieten wel van de rust die er op zondag hier is. Wij doen dus wel klussen in huis. Wij wonen vrijstaand dus dat is geen probleem, maar het grasmaaien en andere lawaaiige dingen doen we niet. Uit respect voor de mensen die op zondag wel als rustdag ervaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op Zondag mag je toch pas vanaf 9/10 uur klussen met apparatuur wat geluid maakt zoals een boor?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de beantwoorder tussen 10 en 18:00 uur bedoeld en een typefoutje heeft gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
T74: vaak staat het in de APV, bijvoorbeeld dat lawaaierige klussen niet vóór 7.30 mogen beginnen, dat het na 22 uur rustig moet zijn en na 23 uur stil.
het mag wel maar christenen zien het als werken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt er aan welke stroming christenen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus èèn van mij hoor. Het klopt.
Zolang je er geen huisgenoten en buren overlast mee bezorgt mag jij zelf weten wat je op zondag doet. Op de Veluwe en in andere streken waar veel streng protestanten zijn heb je wat dat betreft meer rekening te houden met je omgeving. Zolang je in je werkkamer thuis ermee bezig bent kan dat niemand hinderen. Maar grasmaaien bijvoorbeeld is dan af te raden.
Amadea
12 jaar geleden
Ja, het mag wel, al zullen de meesten er niet blij mee zijn, denk ik persoonlijk.

Begin in ieder geval op een schappelijk tijdstip, rond 11:00 of later en stop ook het liefst rond een uur of 15:00
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien je tot 22:00
-op zondagavond zou ik het zelf nooit zo laat maken-
bezig mag zijn met klussen en dus lawaai maken, is ook tot 18:00 zeker acceptabel. Ben ooit eens met meerdere mensen op zondag bij iemand op het erf aan het werk geweest, en wij werden dringend verzocht om 15:00 de spullen op te ruimen en weg te gaan, want ze -andere buren- stoorden zich al vanaf het middaguur aan ons... Maar in goed overleg met de buren is er vast een boel mogelijk,
tenzij het de echte fanatieke gelovigen zijn, die van onvervalste zondagsrust houden, dan kun je het vaak schudden -eigen ervaring-
Er zijn geen officiële regels special voor de zondag.

Je moet je dus gewoon houden aan de fatsoensnormen die ook voor doordeweekse dagen gelden. Na 11:00 is een mooie tijd om te beginnen op een zondag tot een uurtje of 21:00 kan we.

Let op als je naast religieuze mensen woont is het misschien wijs om eerst even een gesprek met ze aan te gaan. Vertel over je plannen en kijk hoe ze erop reageren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Als het moslims zijn stellen ze het misschien meer op prijs wanneer het vrijdags rustig is. En joden op zaterdag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dit vertel je tegen mij, omdat?
Amadea
12 jaar geleden
omdat moslims en joden ook religieuze mensen zijn. Daar staan veel mensen over 't algemeen niet bij stil. Maar voor hen is de zondag geen dag om rekening mee te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En daar komt de vraagsteller dan wel achter als hij met zijn buren praat :) We kunnen niet raden wie er naast de vraagsteller woont. Daarom hield ik het ook algemeen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil doordeweeks wel graag buiten zitten, heb ik meer gelegenheid toe dan op zondag. Ik ga dan toch ook niet klagen als ze een stelling op zetten?
Ja mag zeker, al zijn er waarschijnlijk mensen die het niet in dank afnemen. Inderdaad gewoon later beginnen, eerder ophouden bij werkzaamheden waarvan je zeker weet dat buren het kunnen horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In je eigen huis&tuin mag je op zondag klussen, tenzij je het jezelf verbied obv religieuze overwegingen.

Als je betaald voor iemand anders klusjes doet dan kan je met de winkelsluitingstijdenwet te maken krijgen. Vraag dan even na bij de gemeente, want de regelgeving verschilt nogal van plek tot plek.

Toegevoegd na 22 uur:
Nog even nagekeken: je mag geen klanten ontvangen in je werkplaats/showroom op zondag, je mag wel bij hun klussen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De winkelsluitingstijdenwet gaat over meer dan alleen winkels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Winkelsluitingstijdenwet? Wat zegt die wet dan? Er zijn namelijk ook winkels die van 7 tot 23:59 (ja die bestaan) open zijn, op zondag. Dus..tussen die tijden mag je dan wel bijklussen voor iemand?
Handig :D !!
Dat mag ja. Echter, het is niet 6.00uur maar 7.00uur dat je kan beginnen. En je moet stoppen om 22.00 uur. Bouwvakkers en wie al niet meer houden door de weeks de aanvangstijd vaak al niet aan. Erg genoeg als je vroeg moet.
Het is wel zo sociaal natuurlijk om de omgeving te waarschuwen van te voren dat het een lawaaiige zondag gaat worden. Ook zou ik b.v. pas om 10 uur beginnen dat de buurt kan uitslapen. Elektrische boren en zagen dragen geluid ver!! In tuinen galmt het door buurt in een flat (zo goed is er niet gebouwd in Nederland) gaat het geluid ook heel ook door naar verderop gelegen flats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dat lijkt me heerlijk rustig wonen. Hier houden nog maar heel weinig mensen rekening met elkaar. Er wordt een groot huis gerenoveerd, voor zeer welgestelden, de bouwvakkers begonnen rustig -ondanks protesten van omwonenden- om 6 uur 's morgens. Mensen raakten gefrustreerd, hadden niet voldoende rust. Politie? Deed niks. Zondag rustdag? Waar is dat paradijsje? Kun je er makkelijk een woning krijgen? Zijn er voldoende winkels? Als dat zo is kom ik er aan!! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt van plaatselijke verordeningen af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er geen landelijke regeling? Waar ik woon is het van 7.00 tot 22.00 uur.
Waarom is er dan wel een landelijke regeling m.b.t. het gebruik van decibellen op ALLE uren van de dag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is iets dat in de APV geregeld is, de Algemene Plaatselijke Verordening - dat bepaalt de gemeente zelf. Niet elke gemeente heeft er regels voor, maar ook in een gemeente waar geen regels in de APV staan hieromtrent, zal bijvoorbeeld de politie niet gek opkijken als je belt omdat je buren om 23 uur aan het boren zijn (hoewel dan wel gevraagd zal worden of je zelf al langsgegaan bent).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanvulling: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gemeentelijke_verordening
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Hippo. Bij ons mag je b.v. het vuil niet voor 7.30uur buiten zetten. Sommige mensen in mijn straat doen dit echter rustig al rond 21.00uur 's avonds. Zo irritant. Echter: je kan dan niet Milieu Politie bellen! Ik belde eens een keer de gewone politie want ik had er genoeg van. Nou ja, ik werd me daar toch afgebekt zeg! Dus ik zei iets pittigs terug. Toen werd er gelijk gedreigd zeg. Belachelijk land is dit toch.... Enfin, zelf houd ik me ook niet aan de "niet voor 7.30uur regeling" want ik sta later op. Maar vlak voor ik naar bed ga (tussen 1.00 en 2.00uur) dan zet ik het buiten. In een straat die dan al vol met vuilnis en nog veel meer troep staat.
Je mag iedere dag van de week klussen zoveel je wilt dus ook op zondag... :-)

Toegevoegd na 6 uur:
En je houdt je natuurlijk binnen de aanvaardbare tijden...(7.00-22.00) Maar iedere dag mag er gewoon geklust worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in een grot woont in Zuid-Verweggistanië misschien, maar in Nederland zeker niet. Niet op elke dag en dus ook niet op zondag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een onzin rjs88! elke dag mag je klussen. Zal misschien in zeeland minder zijn en in staphorst wordt helemaal niet geklust op zondag!
MAAR je mag elke dag klussen in nederland!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mocht je buren hebben met jonge kids, dan zou ik iets eerder ophouden dan om 22 uur, maar het antwoord klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk,dat zou ik ook doen hoor :-) Je houdt daar voor de goede verstandhouding met de buren (buurt) toch rekening mee :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
cieleke1971: je gelooft het misschien niet, maar ooit woonde in het flatje waar ik woon een slimpie - die ging om een uur of drie ('s nachts ja) boren. Toen een buurman eropaf ging, kreeg hij als verklaring: 'Ik boor 's nachts, want overdag hebben mensen er last van'. Kennelijk dacht hij serieus dat mensen er wel doorheen zouden slapen...
kan me voorstellen dat als je de hele week overdag werkt
dat het ewek-end m.n. de zondag een ideale klusdag is.
het ligt er ook aan waar je woont.
rijtjeshuis, flat etc.
in mijn flat van 12-hoog mag op zondag ivm geluidsoverlast niet geklust worden, althans dat staat in het verhuurregelement.
af en toe hoor je iemand weleens en gaatje boren
maar zwaar klussen de hele dag met getimmer etc. is hier ongewenst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee het mag zeker niet , je moet helemaal rusten op zondag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goh zal dat tegen mijn baas zeggen; ''Nee ik kom zondag niet werken, want dan moet ik rusten!''
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@lovelygirl Ben je protestant ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zondag mag je er dan ook niet zo uit zien denk als op je avatar denk ik ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(?) Niet in dit land...
Mooie foto, je avatar!
sommige gemeenten hebben in hun apv (zeg maar de gemeentegeregels) bepalingen over klustijden en andere activiteiten die overlast kunnen veroorzaken. Woon je in een streng-christelijke gemeente dan kan het wel eens zijn dat er strikte beperkingen zijn voor werken/klussen op zondag. Is dat niet het geval overleg dan zou ik zeggen: overleg eerst me je buren. In negen van de tien gevallen kan er dan veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ervan overtuigd dat je op Urk bijvoorbeeld op zondag niet mag klussen, zodanig dat anderen dat zien of horen. Sla er de gemeentelijke verordeningen maar eens op na.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, en Staphorst is ook zo`n dorp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Refo Rijssen ook niet, ik wilde daar iets eten zelfs de horeca zit dicht. :(
Klussen op zondag is niet verboden.
Alleen mensen met een bepaalde levensovertuiging houden er niet van dat je op zondag buiten of hoorbaar aan het klussen ben.
Zij zien de zondag als rustdag.
Het hangt dus van je omgeving af of je kunt klussen, (maar je wist van tevoren waar je ging wonen) anders doe je een klusje zonder lawaai.
In een omgeving heb je nu eenmaal met andere mensen te maken en (dien je in mijn ogen) respect voor elkaar te hebben.
Voor mijzelf niet qua geloof, maar ieder mens wil gerespecteerd worden zoals hij/zij is.
Ook heb je nog te maken met de wettelijke en gemeentelijke voorschriften van tijden (soms ook van VVE)
Daarnaast er zijn 7 dagen per week, misschien heb je zelf ook wel een beetje rust nodig.

Mijn advies: Leven en laten leven.
Hetzelfde is: Respecteer een ander, als ze jou ook maar respecteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgends bepaalde geloven is zondag een rustdag dus zou je volgends dat geloof niet mogen klussen op zondag. Echter denken de meeste mensen hier tegenwoordig anders over en zal er (als je geluk hebt) niet te vroeg gestart worden en niet te laat gestopt worden. Het ligt aan de mensvriendelijkheid in de buurt waar je woont of dit ook echt het geval is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet hoe dat in Nederland zit maar dit soort klussen worden in België bij wet 'verboden' en dat heeft niets met Religie te maken maar gewon met de wet op de zondagsrust zodat er tenminste één dag in de week zou zijn dat mensen er op kunnen Vertrouwen dat ze écht kunnen rusten.

Vraag het eens na op jouw gemeente of er bij jullie ook zo'n wet bestaat.
Uiteraard kan jij dat soort klussen wel uitvoeren als al jouw buren daar vrede mee hebben.
Communiceren met de mogelijke 'gedupeerden' is volgens mij het belangrijkste.

Veel kusplezier... euh en ook kLusplezier uiteraard ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk mag je klussen, maar je mag geen lawaai maken, dus klus gerust in stilte, of doe het binnen zodat je buurmensen er geen last van hebben.
Althans bij ons is het een reglement van de gemeente, geen lawaai op zondag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind van wel! Zolang het maar geen ernstige geluidsoverlast is maar zagen en timmeren moet wel lukken toch?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kun je niet 1 dag rustig aan doen?
Je leeft maar 1 keer hoor.

Toegevoegd na 2 minuten:
met sommige gevallen kan ik me het voorstellen om op zodag te werken, 5 ploegendienst, of ADHD.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WETGEVING
Klussen op zondag mag in Nederland volgens wetgeving gewoon. (De gemeente geeft meestal aan tussen welke uren dat overdag mag.)
De sociale druk om het NIET te doen kan echter wel hoog oplopen.

RELIGIE
In sommige gemeenten, met name de gemeenten waar veel zwaar protestante mensen wonen, zeg maar "de zwarte kousen kerk", kan het zo ver gaan dat mensen je tijdens hun wandeling naar de kerk aanspreken op een bijzonder onprettige wijze, over het feit dat je aan het klussen bent op hun rust dag.

Aan de andere kant zijn er ook "joodse" woonwijken, waar mensen er bezwaar tegen kunnen hebben wanneer je op zaterdag werkt, want dat is hun rustdag.
Maar ik heb tot nu toe niet gehoord van bezwaren van joods religieuze mensen over werken op zaterdag, door anderen dan zijzelf.

OVERLAST
Een andere vorm van sociale druk kun je te verduren krijgen wanneer je een lawaaierige klus hebt en in een omgeving woont waar anderen daar niet aan kunnen ontkomen. Waar mensen die niets met de klus te maken hebben niet meer kunnen doen wat ze willen doen omdat het lawaai, of de geur te erg stoort.

WAAROM WEL
Het kan gewoon pure noodzaak zijn om wel op zondag te klussen. Bijvoorbeeld omdat dat een van de weinige dagen is dat jet het KUNT doen. Of bijvoorbeeld omdat dat de enige dag is dat je hulp kunt krijgen bij het werk.

Dan zou ik met de mogelijke overlast wel rekening houden, door de mensen enkele dagen tevoren al te waarschuwen dat je aan het werk gaat die dag. Liefst ook hoe lang het lawaai of de stank gaat duren.

Maar met de zwaar religieuze protestante mensen zou ik me niet te veel bemoeien. Dat wordt "een gebed zonder eind" als je hen tegemoet wilt proberen te komen in wat zij denken dat kan en mag, of zou moeten. Althans is mijn ervaring.

Toegevoegd na 9 minuten:
(Ik woon op de rand van het "zwarte kousen kerk" gedeelte van de gemeente. En maak "the best of both worlds" mee.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja natuurlijk kan dan maar als je iets vergeten bent kan je dat pas een dag later kopen, dat is wel een nadeel. maar verder kan je prima klussen. het is niet verboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt een regelrecht antwoord kan ik je hierop niet geven.

Wat ik je wel wil zeggen en hierbij waarschuw ik je ook:
In de Bijbel staat dat je 6 dagen moet arbeiden en al je werk moet doen, maar de zevende dag is de sabbatdag (vroeger de zaterdag, nu de zondag), dus de rustdag.
Dan mag je geen werk doen, maar je zoon, je dochter en je dieren ook niet.
Je fysische kanten stemmen hier mee in: je moet rusten op zondag om de rest van de week weer fris en gezond aan de slag te kunnen gaan.

Dit heb ik dus gezegd en hiermee wil ik je tegelijkertijd ook mee waarschuwen!!
Je hebt verantwoordelijkheid en je zult hier later, iedereen, verantwoording voor moeten afleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je NIET mogen klussen op zondag, maar waarom zou je dat speciaal op zondag willen doen als er 6 andere dagen zijn.
Het enige is dat veel mensen, waaronder ik de zondag gebruiken als stilte dag dus om gewoon zonder allerlei geluidsoverlast die je de rest van de week hoort uit te slapen te lezen en te relaxen.
DUS als je klus doe dat dan zachtjes of een half uurtje boren en dan de dingen die geen lawaai maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk mag dat wel. Tenminste hier in Enschede wel, buurman die midden in nacht gaat zagen mag ook. Klagen mag ook maar of er iets aan gedaan word is tweede. Alles kan alles mag, maar recht van sterkste geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol, maar vaak wel waar, dus eigenlijk :-(
Jazeker, je mag doen wat je wil tussen 6 en 10 uur, wel dient er rekening gehouden te worden met het aan decibel [geluid].
Los hiervan mag je 24/7 klussen als je maar onder de volgende geluidsgrenzen blijft:
De geluidsgrenzen voor particulieren woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt:
gemiddeld piekbelasting
overdag (07.00 - 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A)
's avonds (18.00 - 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A)
's nachts (23.00 - 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Echt bizar dat niemand Zondagswet kent! En dat blijkt ook gelet op alle zaag en elektrische maaigeluiden op de zondag. Je mag dus helemaal niet doen wat je wilt. En tot 13:00 uur geldt helemaal een strak geluidsregime.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een vaste dag met rust is niet verkeerd. Er zijn 6 andere dagen in de week waarin geklust kan worden. Niet iedereen gecharmeerd van 24/7 geluidoverlast om zich heen. Dus houdt klussen waarbij getimmerd, geboord en blad geblazen wordt voor maandag tot en met zaterdag.